Trolejbusy 3 a 7 u Hlavního nádraží

Do hradeckých ulic vyrazí další šestice nových nízkopodlažních trolejbusů. Ta posílí postupně obměňovaný vozový park královéhradecké městské hromadné dopravy. Mezi novou skupinou trolejbusů jsou také dva vozy s pomocným dieselovým agregátem schopné jízdy i mimo trolejové vedení. Trolejbusy v krátkém provedení se objeví ještě před prázdninami v provozu po královéhradeckých ulicích. Cestující tak bude vozit již 23 trolejbusů z celkového počtu 31, na které získal dopravní podnik dotaci z Evropské unie. Do poloviny roku 2013 přibude dalších osm vozů.

Očekávaná dodávka trolejbusů je výjimečná v tom, že její součástí budou i dva vozy (30 Tr s DG) s pomocným dieselovým agregátem schopné jízdy i mimo trolejové vedení.

„Těchto vozů je po republice jen několik a většinou slouží jen pro nouzový provoz. Náš dopravní podnik však jako jediný tento typ využívá pro pravidelnou linku,“ vysvětluje dopravně-technický náměstek dopravního podniku Vladimír Pejřil.

Trolejbus s agregátem můžete potkat na lince číslo 1 do Kluků. Jízdu městem až na Nový Hradec absolvuje jako každý jiný trolejbus, z Nového Hradce do Kluků však trolejové vedení není. Trolejbus se tedy odpojí, spustí sběrače (lidově klacky) ke střeše a zbylou trasu projede s pomocí dieselagregátu. První kombinovaný trolejbus se na lince do Kluků objevil už v roce 1994.

„V situaci, kdy je 90 % trasy pod trolejovým vedením, by bylo neekonomické nasazovat na tuto linku autobus a zrovna tak i vybudování nového trolejového vedení by byla značná investice,“ vzpomíná na vznik myšlenky Vladimír Pejřil.

Zrodil se tak nápad vyrobit přívěsný agregát, který by vozu dodával elektrickou energii v době, kdy nebude napojený na trolejové vedení.

„Po konzultaci s projektanty Českých drah jsme vlastními silami agregát vyrobili. Přívěs byl na podvozku vojenské polní kuchyně, dynamo generátoru z posunovací lokomotivy a trolejbus byl s přívěsem propojen kabelem přes zásuvku,“ vrací se do historie dopravně-technický náměstek.

Originální vůz jezdil po Hradci až do roku 2000, kdy se na trhu objevil profesionální typ (TR 21 ACI), který měl již agregát vestavěný uvnitř vozu a disponoval už i automatickým stahováním i nasazováním sběračů. V Hradci dosud slouží. Při plánování současné obměny vozového parku se opět s takovým vozem počítalo a pro případ zálohy byly tentokrát objednány trolejbusy dva.

„Nové vozy přinášejí do královéhradecké MHD vždy zvýšení bezpečnosti, zlepšují jízdní komfort a představují nižší zátěž pro životní prostředí. Nižší hlučnost vozidel, moderní design interiéru a exteriéru vozidel přispívají i k estetice prostředí města,“ připomíná vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna.

Do poloviny roku 2013 mají do Hradce dorazit ještě také další dva kloubové nízkopodlažní trolejbusy a šest v krátké variantě.

Foto: hradecketrolejbusy.cz


    DEJTE HRADCI LIKE NA FACEBOOK, DĚKUJEME :)

    Hradec vyhlásil soutěž na inteligentní dopravní systém. Ten v sobě bude zahrnovat řízení křižovatek, výměnu semafor…
    I když dohoda o brexitu nedopadla, britské Tesco už v Hradci dočasný exit chystá. V půlce února zavře na několik mě…
    Na horách v kraji leží vydatné zásoby sněhu: Labská bouda 215 cm, Sněžka 207 cm, Luční bouda 192 cm a Deštné v Orl.…
    Dopravní podnik navýšil počty cestujících v loňském roce o 400 tisíc na více než 37 milionů. A to i přes zrušení ob…

    9.364

    1.056

    982


    . / STREAM



    97 %

    97 %

    95 %

    94 %

    93 %

    91 %

    90 %

    88 %

    86 %

    nové

    nové


    Nová chirurgie (- 1 %)

    Regionální sídlo ČSOB (~ 0 %)

    Dvoukolejka HK ~ PCE (- 1 %)

    Univerzita Karlova (~ 0 %)

    Obytný blok Koruna (+ 2 %)

    Fotbalová aréna (+ 1 %)

    Jižní spojka (- 2 %)

    Křižovatka Mileta (~ 0 %)

    Západní město (- 4 %)

    OC Atriium

    Vysokorychlostní trať

    Všechny projekty a stavby v HK

    Najděte si, co hledáte!



    Miniaplikace

    Do konce hlasování zbývá...

    HRADEC KRÁLOVÉ DNES

    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PRÁVĚ SE STAVÍ