Přidat na Seznam.cz



  

Elektrobus v barvách DP

Dopravní podnik si na podzim připravil novinku. Bude testovat elektrobus značky SOR s designem od Patrika Kotase. Hradec bude první město, kde se tento prototyp v městském provozu otestuje. Elektrobus má 26 míst k sezení a 45 na stání, na jedno dobití by měl ujet 140 až 160 km, podle obtížnosti terénu. To by v provozu hradeckého dopravního podniku vystačilo na půlku směny. Nasazen bude elektrobus do pravidelného provozu v pracovních dnech v ranní špičce a odpoledne mezi 13 a 19 hod. Jezdit bude podle DP hlavně na linkách č. 12, 13, 15, 16 a 25. O víkendech se připravuje jeho provoz na lince č. 25.

„Elektrobus v sobě spojuje výhody trolejbusu a autobusu. S trolejbusem má společný úsporný provoz a šetrnost k životnímu prostředí při současné svobodě pohybu, kterou mají autobusy,“ zmiňuje ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.

Po dobu testování jej bude mít dopravní podnik v pronájmu. Pokud se vůz osvědčí, tak ho za zbytkovou cenu odkoupí. Elektrobusy společnost pokládá za perspektivní z pohledu ekologie i ekonomiky provozu.

Elektrobusy zatím nejsou z hlediska dojezdu zcela plnohodnotnou náhradou za naftové autobusy či trolejbusy, ale mají v městské hromadné dopravě budoucnost. Vůz na elektřinu má proti naftovému autobusu náklady na palivo nižší asi o 70 procent, jeho servis je jednodušší.

Bohužel však tyto výhody z části smazává o dost vyšší cena elektrobusu. Pohybuje se kolem 8 milionů korun, zatímco autobus stojí zhruba 5 milionů korun. Na jedno nabití akumulátorových baterií elektrobus ujede dle obsazenosti a náročnosti provozu asi 150 kilometrů, což v hradeckých podmínkách stačí na půl směny provozu.

Dopravní podnik měl na testování zapůjčen elektrobus již před 2 lety. Designově nebyl však tak povedený jako tento, který se bude testovat nyní. Z přední části vozu je vidět rukopis Patrika Kotase a tzv. „tram look“ přední karoserie.

Autobus je dvoudveřový. Až na schůdky v zadní části je prakticky nízkopodlažní. Disponuje mechanickou plošinou pro nástup vozíčkářů nebo kočárků. Osvětlení vozu je řešeno LED technologií, hlavně kvůli úspoře energie. Klimatizace je tudíž pouze v prostoru u řidiče. Samotný provoz elektrobusu je opravdu velmi tichý.


    DEJTE HRADCI LIKE NA FACEBOOK, DĚKUJEME :)

    Stavební odbor v Hořicích poslal do Hradce příznivou zprávu. Nově vydané územní rozhodnutí ke křižovatce Mileta, o…
    Začala stavební sezóna. Na dálnici D35 byla zahájena výstavba v úseku Opatovice n/L - Časy dlouhém 12,6 km. Přes úz…
    Příprava nového fotbalového stadionu pokračuje, vypsání dalšího výběrového řízení bude v průběhu roku. Nově se počí…
    Zatímco cena jízdenky z Prahy do Chlumce stojí 135 korun, z Prahy do Hradce, kam to je dál se jezdí dotovaně za 95…

    9.458

    1.084

    1.020


    . / STREAM



    97 %

    97 %

    95 %

    94 %

    93 %

    91 %

    90 %

    88 %

    86 %

    nové

    nové


    Nová chirurgie (- 1 %)

    Regionální sídlo ČSOB (~ 0 %)

    Dvoukolejka HK ~ PCE (- 1 %)

    Univerzita Karlova (~ 0 %)

    Obytný blok Koruna (+ 2 %)

    Fotbalová aréna (+ 1 %)

    Jižní spojka (- 2 %)

    Křižovatka Mileta (~ 0 %)

    Západní město (- 4 %)

    OC Atriium

    Vysokorychlostní trať

    Všechny projekty a stavby v HK

    Najděte si, co hledáte!



    Do konce hlasování zbývá...

    HRADEC KRÁLOVÉ DNES

    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PROJEKTY VE VÝSTAVBĚ