..

Elektrobus v barvách DP

Dopravní podnik si na podzim připravil novinku. Bude testovat elektrobus značky SOR s designem od Patrika Kotase. Hradec bude první město, kde se tento prototyp v městském provozu otestuje. Elektrobus má 26 míst k sezení a 45 na stání, na jedno dobití by měl ujet 140 až 160 km, podle obtížnosti terénu. To by v provozu hradeckého dopravního podniku vystačilo na půlku směny. Nasazen bude elektrobus do pravidelného provozu v pracovních dnech v ranní špičce a odpoledne mezi 13 a 19 hod. Jezdit bude podle DP hlavně na linkách č. 12, 13, 15, 16 a 25. O víkendech se připravuje jeho provoz na lince č. 25.

„Elektrobus v sobě spojuje výhody trolejbusu a autobusu. S trolejbusem má společný úsporný provoz a šetrnost k životnímu prostředí při současné svobodě pohybu, kterou mají autobusy,“ zmiňuje ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.

Po dobu testování jej bude mít dopravní podnik v pronájmu. Pokud se vůz osvědčí, tak ho za zbytkovou cenu odkoupí. Elektrobusy společnost pokládá za perspektivní z pohledu ekologie i ekonomiky provozu.

Elektrobusy zatím nejsou z hlediska dojezdu zcela plnohodnotnou náhradou za naftové autobusy či trolejbusy, ale mají v městské hromadné dopravě budoucnost. Vůz na elektřinu má proti naftovému autobusu náklady na palivo nižší asi o 70 procent, jeho servis je jednodušší.

Bohužel však tyto výhody z části smazává o dost vyšší cena elektrobusu. Pohybuje se kolem 8 milionů korun, zatímco autobus stojí zhruba 5 milionů korun. Na jedno nabití akumulátorových baterií elektrobus ujede dle obsazenosti a náročnosti provozu asi 150 kilometrů, což v hradeckých podmínkách stačí na půl směny provozu.

Dopravní podnik měl na testování zapůjčen elektrobus již před 2 lety. Designově nebyl však tak povedený jako tento, který se bude testovat nyní. Z přední části vozu je vidět rukopis Patrika Kotase a tzv. „tram look“ přední karoserie.

Autobus je dvoudveřový. Až na schůdky v zadní části je prakticky nízkopodlažní. Disponuje mechanickou plošinou pro nástup vozíčkářů nebo kočárků. Osvětlení vozu je řešeno LED technologií, hlavně kvůli úspoře energie. Klimatizace je tudíž pouze v prostoru u řidiče. Samotný provoz elektrobusu je opravdu velmi tichý.


    DEJTE NÁM LIKE NA FACEBOOK, DĚKUJEME :)

    Dopravní podnik zvýší průměrnou hrubou mzdu řidičů o zhruba 3 tisíce korun. Reaguje tak na jejich úbytek a nedostat…
    Na letošní 25. ročník airshow CIAF 1. a 2. září, dorazí znovu lotyšská skupina Baltic Bees, která létá na šesti str…
    Brankářská jednička Patrik Rybár opouští ledové plochy Hradce. Míří za lepším, do nejlepší hokejové ligy NHL, kde p…
    Na okraji Hradce roste nová hasičská zbrojnice pro dobrovolné hasiče z Březhradu. Otevřít by měla letos v srpnu. Do…

    8.390

    956

    704


    / STREAM



    98 %

    97 %

    97 %

    96 %

    94 %

    93 %

    92 %

    92 %

    92 %

    90 %

    88 %

    87 %


    Digitální planetárium (+ 1 %)

    Dvoukolejka HK ~ PCE (+ 4 %)

    Regionální sídlo ČSOB (+ 1 %)

    Sídlo Lesy ČR (+ 3 %)

    Nové Kukleny (- 1 %)

    Univerzita Karlova (+ 1 %)

    Žižkovy sady (- 1 %)

    Fotbalová aréna (+ 3 %)

    Jižní spojka (+ 4 %)

    Klinika čínské medicíny (+ 2 %)

    Západní město (+ 6 %)

    Nový most přes Orlici (+ 3 %)

    Další projekty a stavby v HK

    Najděte si, co hledáte!




    Miniaplikace

    Do konce hlasování zbývá...

    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PRÁVĚ SE STAVÍ