Gulfstream G200 v únoru

Hradecké letiště chystá zajímavý pilotní projekt. Chce nabídnout zcela novou službu nejen pilotům, ale hlavně pasažérům. Poté, co letiště splnilo náročný proces osvědčení dle evropských norem, by rádo nabídlo možnost využití letiště za podmínek IFR tzn., že zde bude možný vzlet i přistání letadel za ztížených povětrnostních podmínek. Letiště tak bude v současnosti ve své kategorii, kdy je nabízena služba AFIS, po schválení Úřadem pro civilní letectví jediné v celé republice, které takové provozní využití umožní. V současném době jsou nabízeny lety jen podle VFR, což je pouze za dobré viditelnosti.

Největší slabinou letiště je stále chybějící systém ILS, který je však nákladný, nejnižší částka, za kterou by se dal pořídit je zhruba 26 mil. Kč. Město poskytuje letišti dotaci na provoz v hodnotě přibližně 10 mil. Kč.

Přípravu celého procesu mají nyní na svých bedrech nejen pracovníci Leteckých služeb, ale i pracovníci Ministerstva dopravy, Ministerstva obrany, Úřadu pro civilní letectví, Řízení letového provozu ČR a ČVUT Praha. Všichni zástupci uvedených složek a další dotčení odborníci mají za úkol zanalyzovat a případně upravit legislativní rámec, který by umožňoval IFR provoz na zdejším letišti při využití stávajících služeb.

Provoz za podmínek IFR je samozřejmě umožněn na všech velkých letištích a k tomu jsou využity příslušné služby řízení letového provozu. Právě pořízení a následně i provoz takových systémů je velice nákladný viz. ILS.

„Navýšíme tím určitě počet letadel, a to včetně zahraničních, která zde budou moci díky nově nastavenému legislativnímu rámci IFR letiště se službou AFIS ve ztížených povětrnostních podmínkách přistát,“ hodnotí kladně posun letiště předseda představenstva Jiří Jiroušek. Podle dostupných statistik je ročně takových dnů v Hradci Králové průměrně 25-30 %.

Hradecké letiště disponuje letištní a letovou informační službou AFIS, přesto však nabídne letadlům, jako jediné ve své kategorii v republice, i možnost provozu IFR.

„Na českých letištích nemůže za ztížených povětrnostních podmínek totiž běžně se službou AFIS letadlo odlétat ani přistávat. U nás už to nově možné bude. Do konce tohoto roku předpokládáme zahájení zkušebního provozu a v příštím roce bychom chtěli fungovat v ostrém provozu,“ sděluje pro letiště pozitivní novinku jeho ředitel Vladimír Griga.

Královéhradecké letiště odbavilo v roce 2012 bezmála 4 tisíce pasažérů. Počet pohybů letadel se pohybuje ročně kolem 22 až 23 tisíc, z toho zhruba 500 letů je mezinárodních.

„Letadlo, které vzlétá či přistává za ztížených podmínek, musí mít v daném úseku letu zabezpečen rozestup od ostatních letounů v tomto prostoru, což znamená, že do tohoto prostoru už nemůže vlétnout jiné letadlo bez povolení,“ vysvětluje ve stručnosti podmínku ze své dlouholeté zkušenosti pilota letadla Vladimír Griga. Jedná se o průlomovou novinku v legislativě České republiky v oblasti letectví.

Klientelu letiště tvoří převážně zde působící společnosti a soukromníci, ale i letecké školy vyučující budoucí piloty. Občas zde přistane i nějaké lepší letadlo, tzv. tryskáč z kategorie byznys jetů. Největší provoz zde panuje v době konání letecké show CIAF začátkem září.

Bývalé vedení letiště v roce 2010 testovalo přistání letadla typu Boeing 737-300, které ukázalo, že královéhradecké letiště je na přistávání takových letadel dostatečně připraveno.

„Regionu jsme ukázali, že letiště je schopno takovou činnost provádět, má kapacitu a možnosti takové lety přijímat. Zároveň to byla i zkouška pasivního sledovacího systému ERA. Náš cíl byl hradecké letiště prostě někam dotáhnout,“ řekl před lety Arpád Molnár, vedoucí letového provozu.

Zatím zůstalo jen u prvního krůčku, jelikož bývalé vedení letiště rok poté skončilo, kvůli kauze s tankováním paliva. Doufejme však, že se jednou opravdu dočkáme toho, až se z Hradce bude létat velkými dopravními letadly třeba na dovolenou k moři.

V anketě, která je umístěna na stránce věnované královéhradeckému letišti se pro možnost létání z Hradce vyslovilo z necelých 700 stovek hlasujících celkem 73 % našich čtenářů.

Letiště má i své FB stránky, můžete zde sledovat novinky z provozu: Airport Hradec Králové



    Přidejte si naše stránky na Facebook, děkujeme :-)

    Sázka je sázka. Fotbalisté Pardubic přivezli po prohře v derby hradeckým snídani. Pardubický perník hned zlepšil všem kondičku.
    Nový úsek dálnice D11 jsme projeli za 2 minuty. Hradec na tohle čekal od roku 2006. Černý Most v Praze se přiblížil na cca. 45 minut.
    Dálnice D11 u Hradce otevřela. Lidově řečeno, je to jen první vlaštovka. Dokončení celé sítě v okolí města bude ještě nejméně 15 let trvat.
    Hradec čeká tropický týden, nejtepleji bude úterý až 36 °C. Letos bylo ve městě zatím 8 tropických dnů, kdy teplota překročila 30 stupňů.

    7.777

    852

    408





    Připravujeme novou anketu...

    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PRÁVĚ SE STAVÍ