Přidat na Seznam.cz



RegioJet i České dráhy mají o Hradec zájem. Když trať zrychlí

9. března 2016 23:22. /Autor ~ REDAKCE / # 3 MIN. / AKTUALITY, DOPRAVA

RegioJet / Foto: Student Agency

V případě rozšíření trati o druhou kolej na trase Velký Osek – Hradec Králové – Choceň, budou mít oslovení dopravci RegioJet i ČD zájem o to trasovat své některé dálkové spoje přes Hradec. Tím by město získalo přímé spojení hlavně s Moravou, to dosud chybí, tedy kromě jednoho ranního rychlíku Bouzov, který vyjíždí z Hradce a končí v Luhačovicích.

Na náš dotaz zaslaný RegioJetu, Leo Expressu a Českým drahám, zda by v případě optimalizace trati byl zájem i o trasu přes Hradec, přišla kladná odpověď od dvou dotazovaných. Od Leo Expressu jsme se odpovědi nedočkali.

Trať by se musela zrychlit nejlépe na 160 km/h a přidat o jednu kolej navíc ve většině úseku. Pro soukromníky i ČD by se tak otevřela nová alternativní možnost, pro dopravce jistě atraktivní a neméně dopravně by to pomohlo také cestujícím z Hradce.

„Pokud by došlo k úpravě trati tak, že by poskytovala srovnatelnou rychlost a kapacitu spojení, jako hlavní koridor přes Pardubice, určitě je pro nás zajímavé zabývat se myšlenkou napojení Hradce Králové a dalších měst na trase na naše vlakové spoje jezdící po trase Praha – Ostravsko – Slovensko,“ prozradil nám Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí Student Agency.

A vzápětí dodává: „Hradec Králové představuje pro síť žlutých spojů důležitou destinaci – v tomto okamžiku se jedná o autobusové spojení a díky tomu by tato oblast mohla získat komfortní vlakové spojení jak s Prahou, tak s východem republiky, stejně jako případně se Slovenskem.“

Severní „hradecký“ koridor by tak ulehčil hlavnímu koridoru přes Pardubice, s tím souvisí také to, že by se na trase přes Hradec zvýšila zřejmě i nákladní vlaková doprava.

Koridor přes Pardubice jakožto hlavní železniční tepna mezi Moravou a Čechy, je na hranici své kapacity. Denně po něm projedou podle sečtení v úseku kolem Chocně zhruba dvě stovky osobních vlaků (včetně rychlíků, EC, IC, Ex apod.) a odhadem padesátka nákladních vlaků. V průměru to je jeden vlak každé pět a půl minuty za celý den, nejvíce vlaků jezdí ale v průběhu dne, pokud se průměr upraví o minus 6 nočních hodin, jezdí tu vlak co 4 minuty, ve špičce i méně.

„Pokud Ministerstvo dopravy České republiky jako objednavatel veřejné dálkové železniční dopravy rozhodne o zavedení další(ch) linek dálkové dopravy přes Hradec Králové, pak velmi rádi provoz takových spojů zajistíme,“ sdělil Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD.

„V současné době zajišťujeme například provoz rychlíků Trutnov – Hradec Králové – Praha a Pardubice – Hradec Králové – Liberec právě na základě objednávky Ministerstva dopravy. Linka Praha – Hradec Králové – Trutnov navíc v krátké době projde významnou modernizací vozů. Třeba jednotky RegioPanter na modernizované trati Pardubice – Hradec Králové jezdí rychlostí až 160 km/h,“ doplnil Šťáhlavský za České dráhy.

Severní „hradecký“ koridor by byl přínosem i pro automobilku Škoda v Kvasinách, denně po trati přes Týniště projede několik plně naložených vlaků. Provoz by tak mohl být daleko plynulejší. Také osobní doprava by mohla mít lepší intervaly, rekonstrukce by se dočkala určitě i řada nádraží po železniční trase Velký Osek – HK – Choceň.

Pohodlnější by bylo i cestování z Hradce do Prahy, z dnešní astronomické 1 hod. a 34 min. do Prahy, zpátky je cesta ještě o 6 minut delší, by se zkrátila jízdní doba zhruba o 20 minut, z Prahy o 25 minut.

Často se také stává, že hlavní koridor stojí kvůli střetu vlaku s člověkem, případně výluce a jiné neočekávané události, vlaky tak mají několikrát do roka objízdnou trasu přes Hradec a nabírají zpoždění. Druhá kolej na severní trase, by tak minimalizovala dopad v případě, že by se stala nějaká událost.

Kromě toho by se i dle vyjádření RegioJetu mohl Hradec dočkat přímého spojení s Olomoucí, Ostravskem a případně se Slovenskem.

Záleží tedy jen na výsledcích studie proveditelnosti, kterou zadalo ministerstvo dopravy a následné preferenci při výstavbě železničních tratí.

Například ještě v období před 10 lety byla železniční doprava přes Hradec daleko rozmanitější. Přes město jezdil mezinárodní spoj do polské Wroclawi, jeden čas až do Poznaně, noční expres do Bratislavy, měl přímé spojení s Brnem, Českými Budějovicemi, Plzní, Chebem, Františkovými Lázněmi, Kolínem, Jeseníkem a dokonce i s Klatovy. Dnes je to jednoduché, spoje končí v Praze a musí se přestoupit. A podle historického jízdního řádu, jezdila v 80. letech dvojice mezinárodních vlaků přímými spoji do Warzsawy a do Moskvy.


    SLEDUJTE NÁS I NA INSTAGRAMU