..

RegioPanter

Dvoukolejka v úseku Opatovice – Hradec Králové by měla začít růst v roce 2018. Spolu s její výstavbou čekají oblast Pražského Předměstí i Březhradu výrazné změny. Z některých přejezdů se stanou podjezdy, z přechodů podchody, rekonstrukce se dočká i hlavní nádraží a v Březhradě vyroste slibovaná železniční zastávka. Trať také zrychlí na 160 km/h.

„Přínosy pro cestující budou spočívat zejména ve vyšší četnosti spojů a zkrácení cestovních dob. Výhledově je počítáno se dvěma páry rychlíků a dvěma páry osobních vlaků každou hodinu. Ministerstvo dopravy plánuje také pořízení nových vozidel pro obsluhu této trati. Zdvoukolejnění přináší také významnou vazbu na 1. a 3. tranzitní železniční koridor,“ říká Jindřich Vedlich, náměstek pro rozvoj města.

Dvoukolejka mezi Stéblovou a Opatovicemi je již hotová, i když je úsek poměrně krátký, cestování je znát. Vlak nekodrcá a jede po něm tiše a svižně jako na koridorové trati.

Příprava další modernizace pokročila i směrem na hradecké hlavní nádraží. Nyní se můžeme podívat na aktuální změny, které čekají rekonstruovaný úsek. Výsledná podoba změn se může ještě lišit.

Opatovická stanice s výstavbou dvoukolejky bude fungovat jen pro nákladní vlaky, zruší se nástupiště a postaví nová provozní budova. Častý je zde provoz nákladních vlaků zejména do opatovické elektrárny. Upraví se i napojení na plačickou spojku, která je vytížená hlavně v případech odklonů vlaků z koridoru.

O pár stovek metrů od Opatovic vznikne nová železniční zastávka Hradec Králové – Březhrad. Ta se postaví pár metrů od současného přejezdu.

Poté bude trať pokračovat k Pražskému Předměstí, okolí tratě zde projde výraznou proměnou.

Nové podchody vzniknou v ulicích Bezručova a Honkova. Nový podjezd v ulici Kuklenská. Přejezd v ulici Honkova a v Březhradě zůstane zřejmě zachován a nebude změněn na podjezd. Rozšíření se dočká i podjezd v ulicích Gočárova/Pražská, dva pruhy budou ve směru na Kukleny, jeden ve směru do centra.

V ulici Na Důchodě, severně od hlavního nádraží, bude přejezd změněn v jedné části na přechod.

Na Pražském Předměstí také dojde k přeložce ulice Opatovická a v rámci výstavby podjezdu také v ulicích Kuklenská, Poděbradova a Červený Dvůr. Přístup do zahrádkářských osad nebude nijak omezen. Dětské hřiště v ulici Poděbradova zůstane zachováno.

V úseku kolem dvoukolejky bude i několik protihlukových stěn. V souvislosti s výstavbou bude muset být pokácena jedna řada jírovcové aleje, přibližně 45 stromů, a také 10 topolů. Jako kompenzace bude vysazena náhradní výsadba. Bohužel omezený prostor neumožňuje posunutí trati tak, aby nedošlo ke kácení.

Proti kácení vzácné jírovcové aleje bojuje například spolek Kaštanka. Alej je zde poměrně unikátní a lidé sem chodí rádi na procházky. Vyhlídky na zachování nejsou ale příliš optimistické, posunutí trati na druhou stranu od aleje brání několik pozemků, přesunutí na pražskou trať není také možné. Petici k záchraně aleje podepsalo už více než 400 lidí.

Realizace výstavby dvoukolejky bude trvat 3 roky a přinese určitá omezení. Když už si obyvatelé a řidiči na necelé dva roky oddechnou od rekonstrukce křižovatky Koruna a obtížného průjezdu, přijde na řadu částečná a pak úplná uzavírka podjezdu Gočárova/Pražská na zhruba sto dnů. Provoz bude muset být veden po objízdných trasách. Další omezení čekají na obyvatele a řidiče v průběhu výstavby dvoukolejky podél Pražského Předměstí.

Důležitou spojnicí pak bude i podjezd v Kuklenské ulici poblíž hřiště Farářství, při budoucí vyšší četnosti vlaků tak odpadne časté stání na přejezdu. Je důležitý i z hlediska budoucího rozvoje v tzv. trojúhelníku mezi pražskou a pardubickou tratí, které se dočká podle územního plánu velké výstavby.

„Koridor pro zdvoukolejnění železniční trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi je vymezen v základních nástrojích územního plánování – celostátní Politice územního rozvoje České republiky, v krajských Zásadách územního rozvoje Královéhradeckého i Pardubického kraje a v připravovaném Územním plánu města Hradec Králové. Jedná se o dlouho připravovanou stavbu s velkým významem nejen pro město,“ říká náměstek Vedlich.

Otázkou zůstává, jak se vyřeší dnes tzv. nelegální přechody přes trať, kterých je podél koleje celá řada a s výstavbou dvoukolejky se zruší. Pokud to lidé budou mít k podchodům daleko, asi se nedá očekávat, že půjdou 500 metrů k podchodu a dalších 500 zpátky. Jedná se o lokality ulic Janáčkova a Družstevní, zahrádkářské osady Červený Dvůr a v oblasti nákupní zóny Hradubická. Je možné, že v některých místech ještě přechody vyrostou, zatím se vše teprve plánuje.

Rozsáhlou proměnou projde i hlavní hradecké nádraží. Postaví se úplně nové čtvrté nástupiště, rekonstrukce se dočká nástupiště 1a a celá stanice projde modernizací od kolejí až po zabezpečení. V jižní části se pak postaví nová technologická budova.

Výstavba čtvrtého nástupiště počítá do budoucna už se zvýšením kapacity železničního spojení z Hradce a výhledovou výstavbou druhé koleje v úseku Velký Osek – HK – Choceň jako severní alternativy koridorové trati přes Pardubice.

„Z pohledu cestujících bude jistě významné i zvýšení spolehlivosti dopravy, navíc se díky dvěma kolejím eliminuje většina nutných výluk, protože vlaky budou v případě oprav a dalších událostí využívat druhé koleje. Směrové oddělení provozu také eliminuje riziko vlakových neštěstí, kdy právě na této trati došlo v roce 1960 u obce Stéblová k dosud nejtragičtější srážce vlaků v dějinách české železniční dopravy,“ dodává Vedlich, přičemž srážka si vyžádala přes sto obětí.

Ještě poměrně čerstvá je nehoda z roku 2003, kdy se v ranních hodinách střetl na nezabezpečeném přejezdu v Březhradu autobus MHD s přijíždějícím osobním vlakem. Řidič a tři cestující nehodu nepřežili, další čtyři lidé byli těžce zraněni. Poté zde proběhla instalace závor a kamerového systému. V blízkosti přejezdu je i pomníček k této události.

„Modernizace tratě mezi Hradcem Králové a Pardubicemi tvoří pouze jednu z etap plánovaného rozvoje železniční dopravy ve východních Čechách. Po dokončení tohoto úseku bude možné pokročit i v přípravách zkapacitnění tratí Hradec Králové – Jaroměř – Trutnov, Hradec Králové – Jičín – Turnov a Velký Osek – Hradec Králové – Choceň,“ dodává Vedlich.

S výstavbou se upraví i napojení na pražskou trať, kde mají vzniknout dvě koleje pro budoucí napojení. Směrem na Slezské Předměstí přestavba skončí u železničního mostu přes Labe. Na navazujících traťových úsecích dojde také k úpravě zabezpečovacího zařízení.

Před patnácti lety se ještě uvažovalo o vybudování zastávky Hradec Králové – Obchodní zóna, v sousedství hypermarketu Tesco, dokonce byla několik let zastávka zanesena v jízdním řádu, že zde vlaky budou zastavovat ode dne jejího otevření. Bohužel ale ke stavbě zastávky nikdy nedošlo a nepočítá se s ní ani v připravované stavbě dvoukolejky.

Lokalitu obsluhuje linka č. 12, o víkendu 22, s vybudováním silniční propojky od nábytku Sconto ke kruhovému objezdu u obchodu Decathlon by se měla doprava urychlit. Volná plocha o rozloze 7 hektarů vedle této propojky má prý již rezervaci od investora.


    DEJTE NÁM LIKE NA FACEBOOK, DĚKUJEME :)

    Klip od skupiny Memphis - Tak nějak, který se natáčel komplet v Hradci, boduje i v hitparádě Óčko TV.
    V bývalých kasárnách v centru města začne výstavba nového parkovacího domu Jana Gayera. Nyní se některé objekty dem…
    Nová akvizice rozhodla hned první mač. Útočník Radek Smoleňák přišel, viděl a zvítězil. Svůj premiéro…
    Vánoční trhy v Hradci, které potrvají od pátku až do 17. prosince budou letos v novém konceptu. Na Masarykově náměstí bude stát 75 stánků.

    7.954

    906

    510


    / STREAM



    98 %

    97 %

    97 %

    96 %

    94 %

    93 %

    92 %

    92 %

    92 %

    90 %

    88 %

    87 %


    Digitální planetárium (+ 1 %)

    Dvoukolejka HK ~ PCE (+ 4 %)

    Regionální sídlo ČSOB (+ 1 %)

    Sídlo Lesy ČR (+ 3 %)

    Nové Kukleny (- 1 %)

    Univerzita Karlova (+ 1 %)

    Žižkovy sady (- 1 %)

    Fotbalová aréna (+ 3 %)

    Jižní spojka (+ 4 %)

    Klinika čínské medicíny (+ 2 %)

    Západní město (+ 6 %)

    Nový most přes Orlici (+ 3 %)

    Další projekty a stavby v HK

    Najděte si, co hledáte!




    Miniaplikace

    Do konce hlasování zbývá...

    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PRÁVĚ SE STAVÍ