RegioJet / Foto: Student Agency

V nové strategii Ministerstva dopravy se počítá s vybudováním druhé koleje v úseku Velký Osek – Hradec Králové – Choceň. Koridor by měl být určen především pro nákladní vlakovou dopravu, která se jen obtížně dokáže vtěsnat mezi osobní vlaky na hlavním koridoru. S výstavbou druhé koleje se ale otevře i prostor pro nějaké dálkové expresy jak státního dopravce, tak soukromníků.

„Mezi hlavní priority patří zdvoukolejnění tratě Velký Osek – HK – Choceň včetně realizace mimoúrovňové Libické spojky. Projekt pomůže řešit kapacitní problém na přetíženém úseku Kolín – Choceň,“ uvádí koncepce Ministerstva dopravy.

U Libické spojky se jedná o vybudování nového spojení, které by vedlo pravděpodobně mezi řekou Cidlinou a dálnicí D11. Nyní vlaky zajíždí až do Velkého Oseku.

„V návaznosti na zdvoujkolejnění tratě přes Hradec by se musela zvýšit kapacita úseku Choceň – Ústí nad Orlicí ponecháním stávající trati pro nákladní dopravu a regionální osobní dopravu a vybudováním novostavby trati pro dálkovou osobní dopravu ve variantě MAX,“ píše se dále v dokumentu.

Již v tuto chvíli by se měla zpracovávat studie proveditelnosti stavby dvoukolejky. V souvislosti se zvýšením železničního provozu přes Hradec, dojde k výstavbě čtvrtého nástupiště na hlavním nádraží.

Důležitá je výstavba i pro kvasinskou průmyslovou zónu, ze které pendluje denně několik jednotek až dvacítka nákladních vlaků s automobily. Ty na jednokolejné trati musí často čekat mezi odjezdy osobních vlaků. Celý provoz osobní i nákladní dopravy by se tak nesmírně zrychlil a zkvalitnil.

Cena výstavby zdvoukolejnění úseku zatím není odhadnuta. Atraktivnější spojení by mohlo přilákat i soukromé dopravce na trať přes Hradec a poskytnout tak lepší propojení s Moravou, ale i Prahou.

„Pokud by došlo k úpravě trati tak, že by poskytovala srovnatelnou rychlost a kapacitu spojení, jako hlavní koridor přes Pardubice, určitě je pro nás zajímavé zabývat se myšlenkou napojení Hradce Králové a dalších měst na trase na naše vlakové spoje jezdící po trase Praha – Morava – Slovensko,“ prozradil před časem Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí Student Agency.

Trať přes Hradec Králové se ve strategii ukazuje jako primární tah nákladní železniční dopravy mezi Moravou a Čechy. Ten pokračuje podél břehu Labe až do Německa.

Mapa strategie železniční dopravy z dokumentu MD

Na přiloženém obrázku z dokumentu koncepce železniční dopravy jsou černou barvou vyznačeny primární železniční tahy pro nákladní dopravu. Fialovou barvou další důležité tratě a modře jsou vyznačeny doplňkové tratě. Červená barva znázorňuje dominantní tratě pro dálkovou osobní dopravu s taktem 30 minut a méně.

„Musíme vytvořit takové prostředí, v němž budou moci být plně rozvinuty přednosti jednotlivých druhů dopravy, zejména doprava železniční. Nákladní vlaky mají potíže s kapacitou dopravní cesty zejména na trati mezi Prahou, Českou Třebovou a Ostravou, kde si v osobní dopravě konkuruje trojice železničních společností. Tento stav vede k tomu, že dopravci vypravují větší počet kratších vlaků a pro nákladní dopravu na této páteřní lince nezbývá ve dne mnoho volných termínů,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Strategie je plánována na roky 2017 až 2023 s výhledem do roku 2030.

Jako první by se v roce 2018 měla začít budovat další dvoukolejka z Opatovic. V Březhradu by podle plánu měla vzniknout nová železniční zastávka.

redakce | tt |


    DEJTE HRADCI LIKE NA FACEBOOK, DĚKUJEME :)

    Hradec vyhlásil soutěž na inteligentní dopravní systém. Ten v sobě bude zahrnovat řízení křižovatek, výměnu semafor…
    I když dohoda o brexitu nedopadla, britské Tesco už v Hradci dočasný exit chystá. V půlce února zavře na několik mě…
    Na horách v kraji leží vydatné zásoby sněhu: Labská bouda 215 cm, Sněžka 207 cm, Luční bouda 192 cm a Deštné v Orl.…
    Dopravní podnik navýšil počty cestujících v loňském roce o 400 tisíc na více než 37 milionů. A to i přes zrušení ob…

    9.380

    1.056

    982


    . / STREAM



    97 %

    97 %

    95 %

    94 %

    93 %

    91 %

    90 %

    88 %

    86 %

    nové

    nové


    Nová chirurgie (- 1 %)

    Regionální sídlo ČSOB (~ 0 %)

    Dvoukolejka HK ~ PCE (- 1 %)

    Univerzita Karlova (~ 0 %)

    Obytný blok Koruna (+ 2 %)

    Fotbalová aréna (+ 1 %)

    Jižní spojka (- 2 %)

    Křižovatka Mileta (~ 0 %)

    Západní město (- 4 %)

    OC Atriium

    Vysokorychlostní trať

    Všechny projekty a stavby v HK

    Najděte si, co hledáte!



    Miniaplikace

    Do konce hlasování zbývá...

    HRADEC KRÁLOVÉ DNES

    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PRÁVĚ SE STAVÍ