Dvoukolejka na Pardubice v Opatovicích

Dvoukolejka do Pardubic možná nevznikne, rozšíření trati se totiž nelíbí spolku Kaštanka, který by tu rád měl dál alej stromů a pokud by se zde něco nového stavělo, tak místo trati pouze cyklostezka. Trať by chtěl přesunout k sousedům do Kuklen a přimknout ji k pražské trase, kde by vedl koridor o 4 kolejích. Připadá Vám to jako v Kocourkově? Vítejte v Hradci.

Dvoukolejka je pro Hradec strategicky významnou stavbou. Není to jen o několika místních, kteří stavbu budou blokovat z důvodu soukromých zájmů, stavba je veřejným zájmem pro desetitisíce obyvatel kraje, města i cestujících z celé České republiky. Pokud si zde lidé pořizovali bydlení, museli vědět, že jednou zde dvoukolejka povede, protože s ní počítal plán už kolem roku 1926, tedy ještě předtím než tu vznikla výstavba.

V železniční dopravě má město velký deficit, mezinárodní tratě se mu vyhýbají, proto je důležitou spojnicí právě trať na Pardubice. Už nyní je například rychlejší jet do Prahy přes Pardubice, než po stávající hradecké trati. Úspora času činí od 5 až do 20 minut v tomto případě. Namísto 104 minut se přes Pardubice dá do Prahy dostat za 77 minut. Z Hradce na Moravu se přímo nejezdí, jedině přes Pardubice. Je tedy nezbytné dvoukolejku postavit a podpořit tak budoucí rozvoj města.

„Existuje úzká zájmová skupina obyvatel, kteří jakýkoliv posun a rozvoj města odmítají. Bohužel, zákony České republiky odpůrcům projektů dávají mnoho možností, jak stavbu ovlivnit či zdržet. Tito odpůrci nevidí život města v širších souvislostech, neuvědomují si možné důsledky svého počínání,“ říká Jindřich Vedlich, náměstek pro rozvoj a investice města.

Kde by dnes byla Chrudim, kdyby místní tehdy neodmítli hlavní trať a nepřenechali ji Pardubicím. Pokud by se nezbourali hradby Hradce a město se nerozvinulo do dnešní podoby, také by to byla jen obec s 5 tisíci obyvateli.

„Je velmi nebezpečné uvěřit tomu, že zakonzervování současného stavu by bylo přínosem. Naopak, pokud nebude ve městě docházet k investicím do nového bydlení, dopravní a jiné infrastruktury, nebudou vznikat pracovní příležitosti, bude postupně docházet ke snižování kvality života a Hradec Králové přijde o statut místa, kde se dobře žije,“ dodává Vedlich.

Vznikly dvě petice, jedna na podporu kaštanové aleje, jejíž jedna část má ustoupit kolejím, druhá na podporu dvoukolejky. Aby bylo zřejmé jak jsou rozloženy síly, byla na našich webových stránkách umístěna anketa, kde Kaštance vyjádřilo podporu 16 % hlasujících, dvoukolejce 84 procent.

Je otázkou, o co spolku Kaštanka jde. Jednak chce zachovat stávající alej, a i kdyby zůstala zachována, tak nechce rozdělit další kolejí Pražské Předměstí. V podstatě se tím tak říká, že rozšíření trati nechce.

Byla by pro Hradec nesmírná ztráta, pokud by se několika aktivistům podařilo dvoukolejku zablokovat a ta by nevznikla. Kaštanka je sice pěkné stromořadí, ale již se blíží podzim jeho životnosti, stromy jsou prý napadeny Klíněnkou jírovcovou a začínají slábnout, alej v podobě, jaké ji známe dnes, časem zanikne. Stromy se dají nahradit novými a zdravými na jiném místě, což město deklarovalo.

Podobné sdružení jako tento spolek, které se nazývá Voda z Tetčic už roky zdržuje novou trať u Brna. Podává už od roku 2012 odvolání za odvoláním proti zdvoukolejnění trati. Sdružení chce zrušit trať na Jihlavu a udělat z ní cyklostezku. Podobné úvahy zaznívají už i od spolku Kaštanka v hradeckém případě.

Dvoukolejka by měla být zájmem všech Hradečáků. Jde o investici od Správy železniční a dopravní cesty za 1,5 miliardy Kč. Už nyní je znát při cestě do Pardubic najetí na nový dvoukolejný úsek, je tišší, nekodrcá a vlaky jsou svižnější. V souvislosti s dvoukolejkou se nepostaví jen dvě koleje, opraví se také hlavní nádraží, vznikne zde nové čtvrté nástupiště, rozšíří se podjezd na Kukleny, vznikne železniční zastávka v Březhradě a další investice jako hlukové bariéry apod.

V současné době je v provozu úsek Opatovice nad Labem – Stéblová, v plánu jsou úseky Hradec Králové – Opatovice a Stéblová – Pardubice.

„Význam projektu si vedení města velmi dobře uvědomuje. Modernizaci a zdvoukolejnění trati podporují zastupitelé města. Jedná se o jedinečnou příležitost, díky které může Hradec získat lepší napojení na národní i mezinárodní železniční koridory a tím zlepšit svou pozici v rámci České republiky,“ prozradil Vedlich.

V Hradci se bohužel rozmohl trend nejrůznějších spolků, které odmítají jakýkoliv nový rozvoj a posun města dopředu, za pomocí médií klamou obyvatele a žijí v přesvědčení, že tak jak to je nyní to stačí a další koleje, cesty a rozvoj město nepotřebuje.

„Železniční doprava má zároveň nižší dopady na životní prostředí, modernizované tratě a nové vlakové soupravy jsou méně hlučné a nabízí komfortní cestování i minimální vliv na život v blízkosti železnice. Projekt na modernizaci železniční trati Hradec Králové – Pardubice jde v souladu s tímto trendem. Města s dobrým napojením získávají předpoklady pro další rozvoj a kvalitní život jejich obyvatel, naopak města mimo hlavní dopravní trasy stagnují a mohou se potýkat s řadou problémů. Dobré silniční, železniční, případně letecké napojení na nadřazené dopravní sítě je v dnešním světě nezbytnou podmínkou rozvoje města,“ zakončil Jindřich Vedlich, náměstek pro rozvoj a investice města.

„Kaštanka, jakkoliv je esteticky pěkná, byla vzata pouze jako rukojmí dané skupiny aktivistů – navíc je třeba mít na zřeteli, že s alejí se na daném městském pozemku nikdy nepočítalo, vznikla tam nekoncepčně, byla tolerována jako dočasná – a především pak zasahuje do ochranného pásma dráhy, které upravuje Zákon o drahách (č. 266/94 Sb),“ řekl Martin Šrám, který založil petici na podporu dvoukolejky z Hradce do Pardubic.

Podle neověřené informace z odboru památkové péče byla alej Kaštanka vysazena prý proto, aby nedošlo k zástavbě lokality určené pro budoucí rozšíření koridoru podle Gočárových plánů. Ten tehdy plánoval, že až přijde čas na zdvoukolejnění, bude zde dostatek prostoru.

Za magazín Hradec Králové City budeme rádi pokud zvážíte svůj hlas, že Vám není lhostejný rozvoj města a podpoříte petici na podporu dvoukolejky. Mezi podepsanými je například i primátor města Zdeněk Fink.

PETICE NA PODPORU DVOUKOLEJKY

redakce | tt |



    Přidejte si naše stránky na Facebook, děkujeme :-)

    V Třebši otevírají nové trhy Stromovka. Jde o koncept specializovaných obchodů, které nabízejí kvalitní potraviny, delikatesy i pití.
    Druhá fotbalová liga rozlosována. 1. kolo Hradec - Táborsko a Olympia HK - Pardubice (hráno v Praze). Start je poslední víkend v červenci.
    Jak vznikl moderní Hradec? Muzeum východních Čech připravuje od 30. června expozici regulačních plánů města, některé zveřejní úplně poprvé.
    V Hradci vznikne nový hospic s 15 lůžky. Měl by vyrůst někde na zelené louce ve městě. V kraji je zatím pouze jeden v Červeném Kostelci.

    7.632

    824

    376




    Miniaplikace

    Hlasujte i pro více odpovědí. Do konce zbývá...

    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PRÁVĚ SE STAVÍ