HRADECKO – Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné stanovisko k záměru modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, ve své 2. stavbě zdvoukolejnění a to v úseku Opatovice nad Labem – Hradec Králové. Třetí úsek Stéblová – Pardubice toto stanovisko obdržel už v listopadu 2017. Dvoukolejka je ve fázi přípravné dokumentace k územnímu řízení.
Modernizace železničního svršku, železničního spodku a technologických částí se bude částečně či většinově týkat na území města následujících tratích: 031, 020, 041 a Plačické spojky.
„Je konstatováno, že v rámci předkládané dokumentace byl posuzovaný záměr dvoukolejky posouzen ze všech podstatných hledisek. Z celkového hodnocení vlivů záměru na životní prostředí vyplývá, že předmětný záměr je přijatelný za podmínky realizace opatření uvedených jako opatření k prevenci, vyloučení a snížení všech nepříznivých vlivů na životní prostředí,“ je uvedeno v závěru zprávy k posudku o vlivu na životní prostředí EIA.
Stavba zahrnuje celkovou modernizaci stávající jednokolejné železniční tratě včetně ŽST Opatovice nad Labem – Pohřebačka a ŽST Hradec Králové hl. n. spojenou s novostavbou druhé traťové koleje v úseku mezi stanicemi. Mimo tento úsek stavba zahrnuje rekonstrukci traťového zabezpečovacího zařízení do ŽST Předměřice nad Labem, do ŽST Hradec Králové – Slezské předměstí, do odbočky Plačice a do ŽST Všestary. Bude zřízena nová zastávka Březhrad.
V ŽST Hradec Králové bude vybudován nový technologický objekt na jižním zhlaví. Budou provedeny stavební úpravy stávající výpravní památkově chráněné budovy. Podél železniční tratě v okolí dětského hřiště v ulici Poděbradova bude zřízeno ochranné oplocení k zabránění vběhnutí do tratě.
Bude modernizován železniční svršek, stávající kolejnice a pražce budou odstraněny, kolejové lože bude odtěženo. Bude položeno nové kolejové lože, nové pražce a kolejnice. Ve stávající koleji bude provedena sanace konstrukce pražcového podloží, bude obnoveno odvodnění. Bude vybudováno nové těleso pro druhou kolej.
Ve stavbě budou demolovány drážní objekty v kolizi se stavbou, např. spínací stanice Opatovice nad Labem, v ŽST Hradec Králové hl. n. budova stavědla jih, budova stavědla sever, objekty EPZ a drážní objekty na jižním zhlaví. Dále pak objekty nedrážních staveb, které jsou v kolizi se stavbou.
Traťová rychlost úseku dvoukolejky bude 160 km v hodině, reálná rychlost vlaků bude přibližně 120 km/h., v ŽST Hradec Králové hl. n. pak 80 km/hod.
Součástí záměru je rekonstrukce 13 úrovňových přejezdů, změna 2 přejezdů/přechodů na mimoúrovňové křížení, změna 1 přejezdu na podjezd, 4 nové železniční mosty – podchody, rekonstrukce 4 železničních mostů, prodloužení 2 podchodů, zrušení 2 mostů, rekonstrukce 5 železničních propustků, realizace 1 nové opěrné zdi, rekonstrukce 2 zárubní zdí, úprava pozemních komunikací a realizace protihlukových stěn o celkové délce 644 metrů.
Dále bude modernizováno zabezpečovací a sdělovací zařízení, silnoproudé technologie apod.
V rámci přípravy záměru stavby bude navržena ochrana stávající 2. řady jírovcové aleje dřevěným bedněním a mobilním oplocením v celé délce navrhované zdi po dobu výstavby. Investor zajistí pro období před zahájením prací a po jejich průběh odborný biologický dozor. Bude navržena a projednána náhradní výsadba za kácenou mimolesní zeleň. Budou navržena opatření pro případ ovlivnění hladiny podzemních vod plánovanou stavbou a v případě podstatné změny vydatnosti vodního zdroje bude zajištěn zdroj náhradní.
Všechny stavební práce budou prováděny pouze v denní době od 7 do 21 hodin.
Magistrát města Hradce Králové i Magistrát města Pardubice budou včas informovány o připravované stavbě, a to zejména informace o zahájení stavby, o délce stavby a o charakteru jednotlivých etap výstavby.
Po uvedení nové dvoukolejné železnice do provozu bude prověřeno hlukové zatížení nejbližších obytných objektů. V případě překročení hygienických limitů lze navrhnout a realizovat dodatečná protihluková opatření.
Obě stavby 2. a 3. etapy zdvoukolejnění jsou ve fázi přípravné dokumentace k územnímu řízení. Zdvoukolejnění žel. tratí Pardubice – Hradec a Velký Osek – HK – Choceň je na seznamu prioritních staveb, který má urychlit výstavbu. Novelu schválili poslanci i senátoři před několika dny, zbývá podpis prezidenta.
Mezi přínosy pro cestující bude patřit vyšší počet vlakových souprav, až 4 páry za hodinu v každém směru. Ministerstvo dopravy plánuje i pořízení nových vozidel pro obsluhu této trati. Díky zdvoukolejnění odpadne křižování a tím i vzájemné zpožďování čekajících vlaků, v případě oprav možnost používání jedné koleje. Dále pak návaznost na plánované zdvoukolejnění Velký Osek – Choceň a na 1. a 3. tranzitní koridor přes Pardubice. V neposlední řadě dojde i ke zvýšení bezpečnosti na trati díky oboukolejnému provozu.
Současná trať byla zprovozněna v roce 1857 a už v té době se počítalo s jejím budoucím rozšířením o druhou kolej, v roce 1965 byl její úsek z Hradce do Pardubic elektrifikován. Po celou existenci neprošla trať významnou rekonstrukcí. V roce 1960 se zde stala také nejtragičtější železniční nehoda v českých dějinách, o život u Stéblové přišlo 118 cestujících a 110 bylo zraněno.