Přidat na Seznam.cz



Hradec jako Smart City. Město bude řízené superpočítačem

24. července 2018 8:00. /Autor ~ REDAKCE / # 3 MIN. / AKTUALITY

Hradec jako Smart City "chytré město" v podobě fiktivní představy

HRADEC KRÁLOVÉ – Pojem Smart City je dnes vcelku populární, v budoucnu na oblibě ještě nabude. Zahrnuje v sobě všechny ty chytré věci, od laviček, které nabíjejí mobily, inteligentní semafory, které sledují přijíždějící vozy či preferenci MHD ve městě s nárůstem elektrobusů. Do roku 2022 chce Hradec investovat na 305 mil. Kč, které poputují z fondů EU.

Na přiloženém obrázku je možná takzvaný fiktivní Gočárův okruh roku 2100. Obraz toho, jak až všichni, co čtou dnes tento článek, tady už nebudou, s největší pravděpodobností. I taková může být vize Hradce Králové za 82 roků, která vznikla z předlohy jiného města, byť svojí podobou připomíná okruh.

Smart City je koncept, který využívá digitální, informační a komunikační technologie pro zvýšení kvality života v moderních městech celého světa. Zaměřuje se na snižování spotřeby energií, eliminaci zátěží životního prostředí, optimalizaci dopravy a sdílení dat pro veřejné účely.

Z hlediska dopravy by Hradec mohl najít uplatnění v těchto oblastech, je to například systém sledování provozu, sdílení dopravních prostředků, inteligentní řízení dopravy, inteligentní světelná signalizace a dopravní informace, inteligentní parkovací místa a systémy chytrého parkování, sdílení kol, elektromobily a popularizace veřejné dopravy.

Jde zejména o zrychlení městské dopravy, kterou by preference zelené na semaforech, měla popohnat do lepších časů na jízdních řádech. Jízda přes město by tak mohla být rychlejší.

Představitelé města na květnovém zastupitelstvu schválili právě nákup dopravního systému za přispění EU, který v sobě zahrnuje kamery pro sledování provozu, chytré křižovatky, radary na vytipovaných místech, preferenci MHD v provozu na semaforech, sledování a řízení provozu města superpočítačem, který bude sledovat hustotu a podle toho řídit provoz.

Je otázkou, zda tak zmizí tradiční tzv. Zelená vlna, na kterou jsou již řidiči v Hradci zvyklí a vědí, kdy dostanou zelenou a jak asi mají jet rychle po Gočárově okruhu.

Pokud se zavede v Hradci systém do roku 2022 kompletně, měl by také umět on-line sčítat dopravu, sledovat vozidla i jejich SPZ a v případě krádeže na ně ihned upozornit. V případě, že nebudete mít platnou STK nebo s autem bude něco jiného v nepořádku, systém se zřejmě vše dozví. Přes Hradec tak už bez dohledu kamer neproklouzne ani „myška“.

Na plnějších parkovištích v centru města je pak vhodná i pomůcka volného parkovacího stání, aplikace přesně ukazuje, kde je volné místo, vozidlo tak nemusí kroužit v centru dlouhý čas a hledat volné místečko.

V oblasti životního prostředí jsou zde témata, která se týkají lepšího využití energie, aktuální téma je spotřeba vody a její optimalizace, moderní zásobování vodou, kterou Hradec sbírá ze zdrojů na Náchodsku. Dále využívání obnovitelných zdrojů, monitorování svozu odpadu, snižování emisí CO2, více podílu zelených ploch například na střechách či náměstích. Sázet takové stromy, které jsou efektivní a více se přizpůsobí stávajícímu klimatu.

Důležitým bodem jsou i inteligentní budovy, inteligentní venkovní prostory, minimalizace nákladů na vytápění či pouštění klimatizací, s tím souvisí i interakce interních systémů například s informacemi o předpokládaném počasí, inteligentně řízené a přizpůsobitelné pouliční osvětlení, které se zapíná automaticky za soumraku nebo se více rozsvítí při příchodu lidí.

Jde o to i určitým způsobem proměňovat prostor, který byl Hradci dán architekty Gočárem, Kotěrou a spol., a snažit se ho rozvíjet do moderních podob, aby Hradec nebyl jen odkazem do minulosti jako býval Salon republiky, ale aby byl vzorem i pro 21. století.

Chce to být v tomto ohledu trochu progresivnější. Město by mělo přemýšlet o budoucnosti a otevřít se novým možnostem a projektům pro 21. a později pro 22. století. Když si ale vzpomeneme na situaci Velkého náměstí, stav Benešovy třídy či výstavbu fotbalového stadionu, bude to asi těžké.


    SLEDUJTE NÁS I NA INSTAGRAMU