HRADEC KRÁLOVÉ – Hned dvě stavby v anketě Stavby století má na seznamu Hradec Králové. Tou první je budova hlavního nádraží, druhou, která ovšem není jednotlivou stavbou, nýbrž celým uskupením staveb je Hradec Králové – Salon republiky a stavby, které jsou s tímto pojmem spjaty – gymnázium, muzeum, vodní elektrárna či Ulrichovo náměstí.

„Jádrem dnešní podoby Hradce jsou stavební aktivity období do 2. světové války. Kulturní ruch té doby přinesl městu přízvisko „salon republiky“ a přivedl osobnosti, které tam zanechaly významnou stopu. Z hlediska architektury to bylo jistě působení Kotěry, Gočára, Rejchla, Lisky, Sandera, ale hlavně zájem tehdejšího starosty Františka Ulricha. Ač v Hradci nebyl domácím, nejhlubší otisk tu nechal bezesporu Josef Gočár. Za 30 let zdejšího působení připravil pro Hradec na 30 projektů a svým regulačním plánem zásadně ovlivnil i budoucí rozvoj města. To se pak na oplátku stalo kronikou osobního vývoje architekta a jeho cesty od secese, přes modernu až ke konstruktivismu,“ uvádí se v průvodním slovu k Salonu republiky, v podobném duchu se o přízeň uchází také Baťův Zlín.

Veřejnost může pro jednotlivé stavby, zařazené do ankety, hlasovat až do 15. září 2018. Každý hlasující má k dispozici max. 10 hlasů, z nichž každá stavba může dostat 1 až 10 hlasů. Výsledky hlasování budou poprvé oznámeny v rámci doprovodného programu Stavebního veletrhu FOR ARCH o pár dnů později.

„Projekt České a slovenské stavby století si klade za cíl propagaci úspěchů českého a slovenského stavitelství v průběhu uplynulých 100 let. Vhodným způsobem tak doplňuje oslavy vzniku samostatné Československé republiky. Do projektu byla zařazena stavební a architektonická díla s ohledem na jejich význam a přínos od roku 1918 do současnosti,“ uvádí se v projektu Stavby století.

Mezi další zařazenou stavbu z Hradce patří budova hlavního nádraží.

„Víceúčelová budova Hlavního nádraží v Hradci byla postavena jako reprezentativní vstupní brána do sídelního města Státních drah. Monumentální stavba, postavená ve stylu klasicizující moderny, byla ve své době nejmodernějším nádražím v republice, které inspirovalo nejednu další výpravní budovu. Zároveň je také pomyslným centrem celého Pražského předměstí. Roku 1927 zadaly ČSD projekt nového nádraží přímo Václavu Reichlovi. Stavba kvůli komplikovanému podloží a ekonomické krizi trvala 6 let, byť bylo nádraží otevřeno již v roce 1935,“ uvádí se k projektu.

Odbornou komisí bylo vybráno celkem 100 českých a slovenských staveb. Za českou stranu bylo nominováno 66 staveb, za slovenskou pak 34. Už jen nominace v anketě mezi stovkou vybraných staveb od roku 1918 je samo o sobě oceněním.


    DEJTE HRADCI LIKE NA FACEBOOK, DĚKUJEME :)

    Do oblasti severozápadně od Hradce u obce Čistěves dopadl meteorit. Událost se stala koncem srpna. Velkou zvláštnos…
    Cyklostezka z Hradce do Vysoké se začíná rýsovat, na části cesty už leží základní vrstva asfaltu, v říjnu by se měl…
    Nejprve se tristní stav Velkého náměstí zkrášlil ve formě květinového protestu, nyní se už začíná přitvrzovat s těž…
    Nová hasičská zbrojnice začala sloužit hasičskému sboru v hradecké místní části Březhrad. Předtím jednotka sídlila…

    8.880

    990

    848


    . / STREAM



    98 %

    97 %

    96 %

    94 %

    94 %

    93 %

    92 %

    92 %

    91 %

    nové

    nové


    Nová chirurgie (+ 4 %)

    Regionální sídlo ČSOB (+ 1 %)

    Dvoukolejka HK ~ PCE (+ 1 %)

    Sídlo Lesy ČR (+ 0 %)

    Univerzita Karlova (+ 0 %)

    Jižní spojka (+ 2 %)

    Západní město (+ 4 %)

    Obytný blok Koruna (+ 6 %)

    Fotbalová aréna (+ 1 %)

    Vysokorychlostní trať

    Letecký terminál

    Všechny projekty a stavby v HK

    Najděte si, co hledáte!




    Miniaplikace

    Do konce hlasování zbývá...

    HRADEC KRÁLOVÉ DNES

    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI