Přidat na Seznam.cz



  

HRADEC KRÁLOVÉ – Hned dvě stavby v anketě Stavby století má na seznamu Hradec Králové. Tou první je budova hlavního nádraží, druhou, která ovšem není jednotlivou stavbou, nýbrž celým uskupením staveb je Hradec Králové – Salon republiky a stavby, které jsou s tímto pojmem spjaty – gymnázium, muzeum, vodní elektrárna či Ulrichovo náměstí.

„Jádrem dnešní podoby Hradce jsou stavební aktivity období do 2. světové války. Kulturní ruch té doby přinesl městu přízvisko „salon republiky“ a přivedl osobnosti, které tam zanechaly významnou stopu. Z hlediska architektury to bylo jistě působení Kotěry, Gočára, Rejchla, Lisky, Sandera, ale hlavně zájem tehdejšího starosty Františka Ulricha. Ač v Hradci nebyl domácím, nejhlubší otisk tu nechal bezesporu Josef Gočár. Za 30 let zdejšího působení připravil pro Hradec na 30 projektů a svým regulačním plánem zásadně ovlivnil i budoucí rozvoj města. To se pak na oplátku stalo kronikou osobního vývoje architekta a jeho cesty od secese, přes modernu až ke konstruktivismu,“ uvádí se v průvodním slovu k Salonu republiky, v podobném duchu se o přízeň uchází také Baťův Zlín.

Veřejnost může pro jednotlivé stavby, zařazené do ankety, hlasovat až do 15. září 2018. Každý hlasující má k dispozici max. 10 hlasů, z nichž každá stavba může dostat 1 až 10 hlasů. Výsledky hlasování budou poprvé oznámeny v rámci doprovodného programu Stavebního veletrhu FOR ARCH o pár dnů později.

„Projekt České a slovenské stavby století si klade za cíl propagaci úspěchů českého a slovenského stavitelství v průběhu uplynulých 100 let. Vhodným způsobem tak doplňuje oslavy vzniku samostatné Československé republiky. Do projektu byla zařazena stavební a architektonická díla s ohledem na jejich význam a přínos od roku 1918 do současnosti,“ uvádí se v projektu Stavby století.

Mezi další zařazenou stavbu z Hradce patří budova hlavního nádraží.

„Víceúčelová budova Hlavního nádraží v Hradci byla postavena jako reprezentativní vstupní brána do sídelního města Státních drah. Monumentální stavba, postavená ve stylu klasicizující moderny, byla ve své době nejmodernějším nádražím v republice, které inspirovalo nejednu další výpravní budovu. Zároveň je také pomyslným centrem celého Pražského předměstí. Roku 1927 zadaly ČSD projekt nového nádraží přímo Václavu Reichlovi. Stavba kvůli komplikovanému podloží a ekonomické krizi trvala 6 let, byť bylo nádraží otevřeno již v roce 1935,“ uvádí se k projektu.

Odbornou komisí bylo vybráno celkem 100 českých a slovenských staveb. Za českou stranu bylo nominováno 66 staveb, za slovenskou pak 34. Už jen nominace v anketě mezi stovkou vybraných staveb od roku 1918 je samo o sobě oceněním.


    DEJTE HRADCI LIKE NA FACEBOOK, DĚKUJEME :)

    Sklady na okraji Hradce, které už 4 roky stojí bezprizorně nedostavěné, se možná blíží k rozlousknutí v podobě smír…
    Před fakultní nemocnici se ještě letos vrátí semafory. Při výjezdu na hlavní silnici se tvoří kolony, semafory se u…
    Hradec připravuje stavbu domu s odlehčovací službou pro osoby, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chro…
    V únorovém čísle časopisu ČD je rubrika Cestování po ČR zaměřena na Hradecko. Je tam popsán jak Salon republiky, ta…

    9.446

    1.070

    1.016


    . / STREAM



    97 %

    97 %

    95 %

    94 %

    93 %

    91 %

    90 %

    88 %

    86 %

    nové

    nové


    Nová chirurgie (- 1 %)

    Regionální sídlo ČSOB (~ 0 %)

    Dvoukolejka HK ~ PCE (- 1 %)

    Univerzita Karlova (~ 0 %)

    Obytný blok Koruna (+ 2 %)

    Fotbalová aréna (+ 1 %)

    Jižní spojka (- 2 %)

    Křižovatka Mileta (~ 0 %)

    Západní město (- 4 %)

    OC Atriium

    Vysokorychlostní trať

    Všechny projekty a stavby v HK

    Najděte si, co hledáte!



    Do konce hlasování zbývá...

    HRADEC KRÁLOVÉ DNES

    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PRÁVĚ SE STAVÍ