Přidat na Seznam.cz



V Jaroměři dokončují stanici. Hradec na rekonstrukci čeká

24. dubna 2020 15:49. /Autor ~ REDAKCE / # 2 MIN. / AKTUALITY

Nová ŽST Jaroměř / Foto: Správa železnic

HRADEC KRÁLOVÉ – Nová nástupiště, zastřešení i základy centrálního podchodu, to vše už je vidět v železniční stanici Jaroměř, která od roku 2018 prochází velkou rekonstrukcí. Jaroměřské nádraží bude letos již hotové. Hlavní nádraží v Hradci na rekonstrukci stále čeká, má začít za dva roky a bude to takzvaně generální přestavba.

V Jaroměři práce probíhají od roku 2018 a letos by měly skončit. Nejvíc se zdržel archeologický průzkum. V režii města vzniká v přednádražním prostoru autobusový terminál, přestupy budou rychlé, je to hned u budovy.

Původní nástupiště měla nástupní hranu ve výšce 250-300 milimetrů, nové má hranu ve výšce 550 milimetrů nad temenem kolejnice. U nízkopodlažních vlaků, nebo u vlaků s nízkopodlažním oddílem je to z nástupiště v jedné rovině.

Nové nástupiště ve tvaru vlaštovek / Foto: Správa železnic

„Konstrukce zastřešení nástupišť byla konzultována s památkáři. Základním požadavkem bylo materiálové a tvarové odlišení od historicky cenné výpravní budovy a zároveň maximalizace prosklení u vznikajících výtahů. S projektanty jsme zpracovali dva návrhy – jednoduché přístřešky a vlaštovky. Vyhrály vlaštovky. I od památkářů dostaly zelenou jednoznačně,“ uvedla Správa železnic.

Přístup na ostrovní nástupiště bude umožněn centrálním podchodem. Na nástupiště jsou pak přístupy vedeny po dvojici schodišť a prostřednictvím výtahů. První nástupiště má délku 246 metrů, druhé nástupiště 226 metrů, šířka je shodná – 6,7 metru. Zastřešení nástupišť dosahuje délky 58 metrů, některým cestujícím se to zdálo málo.

„Jedná se o průsečík architektonický a samozřejmě také finanční. Ve stanici vznikl požadavek na vzdušnost – budova má svou hodnotu a není dobré jí konkurovat dominantními stavbami v podobě dlouhých zastřešení nástupišť,“ uvedla k tomu Správa železnic.

Zatímco v Jaroměři bude letos hotovo, to Hradec na rekonstrukci hlavního nádraží netrpělivě čeká.

Dojde k přebudování celé stanice, nového vedení a položení kolejí, vjezdových zhlaví, demontáži části lávky, úpravě nástupiště 1A a vznikne nový čtvrtý peron i pro budoucí rozšířený provoz z koridoru od Prahy. Bude to i podle rozsahu prací jedna z historicky největších přestaveb nádraží, kterou stanice v Hradci prošla.

K přestavbě vlakové stanice dojde v rámci první etapy při budování dvoukolejky na Pardubice, to vše by mělo vypuknout snad již v roce 2022. Na stavbu pak naváže trasa od jižního zhlaví, okolo Kaštanky přes Březhrad, kde vznikne nová železniční zastávka, až po konec úseku v Opatovicích, kde se trať napojí na dokončený dvoukolejný úsek.


    SLEDUJTE NÁS I NA INSTAGRAMU