Dvoukolejka Hradec Králové ~ Pardubice

2014~2022

Strategicky důležitá železniční stavba, která by měla zlepšit přepravu mezi oběma městy a zajistit rychlejší spojení

RegioPanter

ETAPY DVOUKOLEJKY

I. ETAPA (V PŘÍPRAVĚ)

HR. KRÁLOVÉ – OPATOVICE

Začátek výstavby: 2018

II. ETAPA (DOKONČENO)

OPATOVICE – STÉBLOVÁ

III. ETAPA (V PŘÍPRAVĚ)

STÉBLOVÁ – PARDUBICE

Začátek výstavby: 2019


SCHÉMA DVOUKOLEJKY

Schéma dvoukolejky Hradec - Pardubice

INFO

Cena výstavby (I. etapa): cca. 1,5 mld. Kč

Odhad začátku výstavby: 2018~2019

Budoucí rychlost trati: 160 km/h (nyní 100 km/h)

Nové zastávky: Opatovice n/L-Pohřebačka; Hradec Králové-Březhrad

Zrušené zastávky: Opatovice n/L

Investor: Správa železniční dopravní cesty



PETICE NA PODPORU DVOUKOLEJKY

Rozvoj železničního spojení Hradec Králové ~ Pardubice

HODNOCENÍ

Miniaplikace

ALEJ KAŠTANKA A DVOUKOLEJKA?

V cestě nové dvoukolejné trati stojí kaštanová alej Kaštanka, která vyhrála v soutěži Alej roku 2016. S největší pravděpodobností ale bude muset ustoupit dvoukolejce, ta by se měla začít budovat už příští rok a SŽDC má na tento projekt vyčleněny peníze. Je ale bohužel tak blízko ke trati, že jedna strana aleje je nutná k vykácení, aby zde mohla vést druhá kolej.

Je to velký problém, protože na druhé straně jsou zase soukromé pozemky a s výkupem jejich části by se celé budování trati mohlo oddálit, nově vyprojektovat a nebo se také dvoukolejka nepostaví vůbec. A vybudování dvoukolejné trati má pro město strategický význam a z hlediska financí by tím město přišlo o investici za několik set milionů Kč.

Nová trať bude tišší, rychlejší, rozšíří se podjezd na Kukleny, dojde ke stavbě čtvrtého nástupiště na hlavním nádraží a připraví se i koridor na Prahu.

Na druhou stranu je alej velmi pohledná, jak při jízdě vlakem, tak i procházkou. A pro tuto lokalitu je jistým symbolem. Jakkoliv je esteticky pěkná, druhou kolej město pro svůj rozvoj potřebuje, železnice tu přece jen stála jako první a vždy se počítalo s jejím rozšířením.

ANKETA

Miniaplikace

STAV PROJEKTU

Stavba je ve fázi přípravy

Vlak na nádraží v Hradci Králové čeká na odjezd / Foto: HKCITY

POPIS

První část dvoukolejky je již zprovozněna v úseku Opatovice nad Labem – Stéblová, došlo k úspoře zhruba dvou minut času. Nyní se připravují úseky Opatovice nad Labem – Hradec Králové a Stéblová – Pardubice. Dvoukolejka propojí obě města s cestovní rychlostí až 160 km/h. Velmi vytížená trať 031 tak získá větší přepravní kapacitu a o něco rychlejší a atraktivnější spojení.

V souvislosti s výstavbou druhé koleje na území Hradce dojde v oblasti Pražského Předměstí k několika změnám, například se rozšíří podjezd na Kukleny o jeden pruh, u Farářství vznikne zbrusu nový podjezd namísto současného přejezdu (nakonec zde zatím vznikne pouze přejezd, do budoucna se počítá s podjezdem) a nové čtvrté nástupiště se vybuduje na hlavním nádraží, které projde velkou rekonstrukcí.

Trať 031 bude řízena dálkově ze stanoviště v Opatovicích nad Labem.

Zdvoukolejnění této trati má pro Hradec klíčový železniční význam s napojením na koridor. Už nyní je výhodnější při cestě do Prahy jet vlakem do Pardubic a poté nastoupit na expres, než cestovat přes Velký Osek. Cesta je rychlejší až o 20 minut.

V budoucnu se ještě počítá se zdvoukolejněním trati 020 v úseku Velký Osek – Hradec Králové – Choceň, jako severní alternativě k přetíženému koridoru.

ČLÁNKY

06/2016 Dvoukolejka z Opatovic do Hradce přinese změny

04/2015 Otevře se první část dvoukolejky



    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PRÁVĚ SE STAVÍ