POPIS
S variantou vysokorychlostní trasy číslo 5 se počítá ve směru z Prahy, přes východ Čech a Polsko do města Wroclaw s konečnou destinací Warzsawa. Trasování trati ale zatím není definitivně rozhodnuto, buď povede na Hradec Králové podél D11, nebo naopak ve směru na Liberec. Ve světě jsou vysokorychlostní tratě běžné, v Česku je to zatím hudba vzdálené budoucnosti.
Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP) má tuto trasu vedenou přes Hradec. Tím by vznikla velmi rychlá spojnice na trase Praha – Hradec Králové – Wroclaw – (Warszawa). Úspora času by byla značná, jestliže dnes jede vlak do Prahy 1 hod. a 40 minut, zítra by jel jen 20-40 minut (dle rychlosti trati), cestující by v hlavním městě byli o více než hodinu rychleji.
Na opačnou stranu směr polská Wroclaw se dnes jezdí z Hradce komplikovaně a spojení je velmi omezené. Cestující to s několika přestupy zvládne za 4 hod. a 30 minut, zítra by to bylo i pod hodinu nebo jen lehce přes, za 1 hodinu a 10 minut. Před 10 lety tuto trasu jezdil přes Hradec ještě přímý rychlík. Polské město není žádné městečko, Wroclaw má 630 tisíc obyvatel, je tak jen o polovinu menší než Praha. Navíc Hradec a Wroclaw (i Walbrzych kudy trať také zřejmě povede) pojí vzájemná přátelství, protože to jsou partnerská města. Konečnou zastávkou by byla polská Varšava, před ní by vlak stavěl zřejmě i v Lodži, která je při cestě.
V případě, že by trať vedla přes Hradec, je možné, že by měla i svoje vlastní nádraží, někde na západ od města, zřejmě u Kuklen, Svobodných Dvorů či někde v této lokalitě. Možností ale je trať zakomponovat před Hradcem do budoucího tělesa dvoukolejky a vést ji na stávající hlavní nádraží.
Rychlost této trati by mohla být někde v rozmezí od 230 km/h až po 350 km/h, podle toho, jaká rychlost bude na takové trase schválena a jaké se na trati budou pohybovat vlaky.