Přidat na Seznam.cz



  

Budoucí letecký terminál

Jedním ze stěžejních bodů budoucího územního plánu Hradce, které zpracovalo studio Tomáš Vymetálek Architects ve spolupráci s Patrikem Kotasem, byla i důležitá úloha letiště. To se má v budoucnosti stát důležitým bodem města a přirozeně přispět k jeho dalšímu rozvoji. Jedině letecká doprava totiž nabízí nové možnosti a dokáže obecně přispívat k větší známosti města i mezi leteckou obcí. Rozvoj letiště je tedy pro Hradec nesmírně důležitý. Nynějším cílem vedení hradeckého letiště je zvýšení jeho kategorie, při které zde budou moci dosedat i velká dopravní letadla a také pokusit se zavést lepší naváděcí systém.

Hradecké letiště je bývalým vojenským letištěm, které armáda postupně opouštěla v 90. letech, kdy zanikl vojenský letový provoz a definitivně odešla v roce 2001. V 80. a ještě 90. letech tady probíhal výcvik armády na sovětských strojích MiG-21, Su-22 a Su-25. Po opuštění armádou letiště rychle chátralo. Začalo být ve velmi špatném stavu, a proto zde skončil v roce 2002 i oblíbený CIAF. Vedení Hradce Králové se snažilo letiště převést pod město, což se mu v roce 2004 podařilo. Prvním úkolem bylo zamezit chátrání a postupně začít s opravami budov, ranveje a pojezdových drah.

V roce 2007 se začíná psát nová éra letiště. Byla založena společnost Letecké služby Hradec Králové, a. s., a ihned se začalo s opravou všech zjištěných závad. Od roku 2008 probíhá rekonstrukce budov a letištních ploch. Nainstalovala se nová světelná technika pro noční provoz, prosvětlené orientační znaky a nové značení pojezdových ploch. Řídící věž byla vybavena také lepším naváděcím systémem. Během tří let všemožných oprav se letiště dostalo do velmi dobrého stavu. Už v roce 2009 se zpátky do Hradce vrací letecká přehlídka CIAF. Loni na podzim proběhl také testovací let letadla typu Boeing 737, který podle všech zúčastněných proběhl na jedničku. Letiště se zdá být pro civilní provoz připraveno.

První vizi přeměny hradeckého letiště představil před několika lety architekt Patrik Kotas. Z letiště by měl vycházet bulvár, který by vedl přes Věkoše a končil by na křižovatce u Aldisu. Stojánka letadel by měla být umístěna na stávajícím místě. Kolem ní by se měl rozprostírat letecký terminál s řídící věží.

První návrh budoucí podoby letiště, který zpracoval Patrik Kotas

Druhou vizi, která volně navazovala na tu první a je o poznání propracovanější představil před pár lety také Viktor Johanis. Ten vyprojektoval letecký terminál velké architektonické kvality, která by se hodila do prostředí hradeckého letiště, ale i do samotného města, jež je proslulé kvalitní architekturou. Řídící věž by měla být jakousi pomyslnou dominantou okolí a spolu s designem leteckého terminálu se zde utvoří velmi hodnotná futuristická stavba. Pro kvalitu cestování pasažérů je důležitá i nějaká vizuální podoba a prostředí celého terminálu, které by v případě tohoto projektu bylo na komfortní úrovni. Letecký terminál má jakoby vyrůstat ze země, a proto je zde navržen tvar tří vln z nichž největší je ta prostřední. Čela jednotlivých vln jsou vykloněna ke stojánkám letadel a jsou celé prosklené. Umožní tak neustálý vizuální kontakt cestujících s plochou letiště a letadel. Z terminálu se do prostoru stojánky vypínají 4 tzv. rukávy, známé například z pražské Ruzyně.

Vizualizace leteckého terminálu na hradeckém letišti

Nad tímto leteckým terminálem snad už není co dodávat. Je to svým způsobem architektonicky velmi zapamatovatelná stavba. Hradci by více než slušela a pro další budoucí rozvoj letiště by to byl obrovský skok kupředu.

foto: archiv mmhk.cz, archiv cka.cc


    DEJTE HRADCI LIKE NA FACEBOOK, DĚKUJEME :)

    Obchodní centrum Atrium v centru města prochází v Hradci přestavbou starší budovy OD Tesco z poloviny 70. let 20. s…
    První etapa centrály ČSOB v Hradci je hotová. Nyní se objeví nad terénem železobetonový skelet, do léta přibudou ko…
    Univerzita Karlova představila návrh studie dalších budov vzdělávacího a výzkumného centra v kampusu v Hradci Králo…
    Díky iniciativě vznikne pracovní komise pro zdvoukolejnění trati do Pardubic za účasti spolku Kaštank…
    Nadjezd v Koutníkově ulici u nádraží, po které vedou dvě silnice I. třídy je v horším stavu než Ředitelství silnic…

    9.752

    1.226

    1.102


    . / STREAM



    96 %

    96 %

    94 %

    94 %

    92 %

    91 %

    91 %

    88 %

    87 %

    nové

    nové


    Chirurg. komplex FNHK (- 1 %)

    Regionální sídlo ČSOB (~ 0 %)

    Dvoukolejka HK ~ PCE (- 1 %)

    Univerzita Karlova (~ 0 %)

    Obytný blok Koruna (+ 1 %)

    Fotbalová aréna (+ 1 %)

    Jižní spojka (+ 1 %)

    Severní tangenta (+ 2 %)

    Křižovatka Mileta (~ 0 %)

    Proměna Rozárky

    Areál G+V kasáren

    Všechny projekty a stavby v HK

    Najděte si, co hledáte!



    Miniaplikace

    Lze hlasovat pro více odpovědí, do konce zbývá...

    HRADEC KRÁLOVÉ DNES

    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PROJEKTY VE VÝSTAVBĚ