Přidat na Seznam.cz



CIAFu dochází šťáva. Málo stíhaček i atraktivní techniky

8. září 2014 12:52. /Autor ~ REDAKCE / # 3 MIN. / AIRSHOW, AKTUALITY, FESTY

JAS-39 Gripen

Právě skončený 21. CIAF byl podle ohlasů fanoušků jedním z nejslabších v historii. V roce 2009 se akce vrátila po pauze zpět na hradecké letiště, dva roky po sobě byla celkem na úrovni, poslední roky jde ale kvalita dolů, což ilustruje i proudová letecká technika. Před patnácti lety se státy i armády předháněli, aby mohli vystupovat na CIAFu, byla to jedna z největších show v Evropě. Akrobatické skupiny jako Red Arrows nebo Patrouille de France se zde často ukazovali. Místo burácejících strojů je dnes slyšet z letiště jen zvuk vrtulí a světlou výjimkou je vzlet Gripena. I laik poznal, že už to není ono.

Úroveň akce má v poslední době klesající tendenci přitom hradecká radnice přispívá na CIAF každoročně více než 2 mil. Kč. Místo stíhaček se po nebi většinu programu prohání vrtulové stroje aeroklubů a vrtulníky. V programu, který trval šest hodin byla jediným zajímavým vystoupením pouze ukázka stíhačky JAS-39 Gripen a akrobatických skupin Baltic Bees a Krila Oluje, kteří získali ocenění za absolutně nejlepší letovou ukázku, právem.

Na oficiálním Facebooku akce jsou desítky příspěvků od naštvaných návštěvníků, kteří čekali víc. Otázkou však zůstává, když z programu bylo dopředu jasné, že nebude létat nic zajímavého, proč se tam lidé vlastně šli podívat. Snad možná jen kvůli jménu CIAF, které má tak bohatou historii.

„Snažíme se o vytvoření vyrovnaného programu, ve kterém budou zastoupeny všechny druhy letecké techniky od historické po současnou, tak aby si každý fanoušek letectví vybral své. Přes námitky diskutujících na fórech a FB – opravdu jsme největší leteckou přehlídkou na území ČR, neboť máme největší počet letounů ve vzduchu a nejdelší letový program,“ psalo se ve vysvětlení v roce 2011 po skončení 18. CIAFu, na který nedorazili oznámené letouny F-16 a Eurofighter z organizačních důvodů.

Lidé však očekávají od takového jména jako je CIAF stále především proudové stroje.

SROVNÁNÍ z let 2000, 2001, 2002 a 2009, 2011, 2013 a 2014:

CIAF 2000 vstupné 150,- Kč, návštěvnost za víkend: kolem 100 tisíc lidí
Skupiny: Patrouille de France, Biele Albatrosy
Stíhačky ve vzduchu: 2x JAS-39 Gripen, L-159, J-35 Draken, F-4F, 2x Tornado, MiG-21, IAR 99, Su-25, Mirage 2000, 2x F-16, Su-27, Mirage F-1, Eurofighter Typhoon

CIAF 2001 vstupné 150,- Kč, návštěvnost za víkend: přes 100 tisíc lidí
Skupiny: Red Arrows, Patrouille de France, Patrulla Aquila, Biele Albatrosy, Orlik
Stíhačky ve vzduchu: 3x F-16, 2x Panavia Tornado, 2x JAS-39 Gripen, Mirage 2000C, Mirage 2000D, Harrier, MiG-21, L-159
Speciality: průlet 2x B-1B Lancer, Plnění paliva za letu (Transall C-160 + Mirage)

CIAF 2002 vstupné 150,- Kč, návštěvnost za víkend: přes 100 tisíc lidí
Skupiny: Biele Albatrosy, Team 60
Stíhačky ve vzduchu: 2x JAS-39 Gripen, L-159, 2x Tornado, 2x MiG-29, J-35 Draken, G2 Galeb, Mirage F-1, 2x F-16, 2x Jaguar

CIAF 2009 vstupné 300,- Kč, návštěvnost za víkend odhadem: kolem 50 tisíc lidí
Skupiny: Breitling Jet Team, Bialo-Czerwone Iskry, Royal Jordanian Falcons
Stíhačky ve vzduchu: 2x JAS-39 Gripen, F-16, Eurofigher Typhoon, L-159
Speciality: bohatá stojánka letadel s letounem Awacs

CIAF 2011 vstupné 300,- Kč, návštěvnost za víkend odhadem: přes 25 tisíc lidí
Skupiny: Breitling Jet Team, Baltic Bees, Orlik
Stíhačky ve vzduchu: 2x JAS-39 Gripen, MiG-29, J-22 Orao, L-159

CIAF 2013 vstupné 300,- Kč, návštěvnost za víkend odhadem: přes 50 tisíc lidí
Skupiny: Breitling Jet Team, Bialo-Czerwone Iskry, Baltic Bees, Royal Jordanian Falcons
Stíhačky ve vzduchu: 2x JAS-39 Gripen, F-16, Su-27, L-159

CIAF 2014 vstupné 300,- Kč, návštěvnost zatím neurčena
Skupiny: Baltic Bees, Krila Oluje
Stíhačky ve vzduchu: JAS-39 Gripen, L-159, L-29

Podle srovnání techniky je vidět, že bohaté časy, kdy na CIAFu vzlétala jedna stíhačka za druhou jsou už definitivně pryč. Doufejme jen, že příští ročník bude o trochu bohatší jak na stíhačky, tak také na techniku na stojánce, protože právě tyto stroje jak na nebi, tak také na zemi poutají diváky nejvíce.

Zde je výběr pár reakcí diváků letošního CIAFu, kterých se na FB sešlo desítky:

Bohužel mohu jen potvrdit co je zde už psáno. Zklamání. Plocha absolutně prázdná. Nebylo se na co koukat až na těch pár vystoupení. Z mého pohledu absolutně špatně manažersky zvládnutá akce. Pouze založená na známém jménu. Je to škoda. Dosud jsem nevynechal jediný ročník…

Pěkný aeroklubový letecký den. S CIAFem končím, prázdné letiště mohu vidět i zadarmo. Letos mi došla trpělivost. Přeji pořadatelům slyšet komentáře diváků na ploše, i laik poznal, ze to bylo o ničem…

No letos snad nejhorší ročník, co sem kdy viděl. Ani Galeb nikde. Kdybych to neměl do HK kousek, tak ani nejedu. Nejlepší snad byl pátek na příletech, kdy alespoň F-16 člověk viděl ve vzduchu…

Takže sem se opět naivně vypravil s rodinou, utratil peníze a viděl sem co? Gripeny? Ty vidím každý týden. Alcu? Jinak sraz aeroklubů. Měl sem si ušetřit a ty peníze radši dát na cestu do Ostravy na Dny Nato…

Nevím jak odborníci, ale my jsme zažili nádherný den na hradeckém letišti. Výhodou pro nás – byli jsme poprvé. Vše je bohužel dnes o penězích…


    SLEDUJTE NÁS I NA INSTAGRAMU