..

Trolejbusy na Novém Hradci

Cestující nad provedenou změnou jen nevěřícně kroutí hlavou. Tohle se DP opravdu nepovedlo. I v naší aktuální anketě převládá názor, že pokud se mají provést změny, mělo by se to udělat jiným způsobem, část čtenářů se zřejmě přeorientuje z MHD na jiné dopravní prostředky. Lidem ze Slatiny, jižní části Slezského Předměstí, Svinar, Malšovy Lhoty, Malšovic, Benešovy třídy a dalších některých částí nastane od poloviny července přestupní horečka. Bez přestupu se skoro nikam nedostanou. Nejvíc to odnesou staří lidé, od začátku školního roku i studenti. Místo toho, aby DP hledal cesty, jak nalákat lidi z aut zpátky do MHD, dělá pravý opak.

„Zkracování linek MHD není správným krokem. Místo rušení linek bych navrhoval lépe hospodařit, nezvyšovat jízdné a naopak se zamyslet nad tím, jak zavést spoje do nově zabydlených částí Hradce, kde bydlí hodně rodin,“ popsal na dotaz Hradeckému deníku tvůrce územního plánu Hradce architekt Tomáš Vymetálek.

O žádném nebo špatném spojení do nových částí zřejmě narážel na problematické spojení čtvrti Plachta, kde si lidé a zaměstnanci firem stěžují, že to mají na MHD daleko. Od prvního bytového domu na zastávku linky 9 to sice mají nejblíže 250 metrů, nejdále pak půl kilometru. Zaměstnanci společností Petrof či 4Home to mají na zastávku linek 1 a 2 od 500 do 950 metrů. Ani se není čemu divit, že odsud skoro všichni jezdí autem.

Našli by se i další místa v Hradci, kde žádný autobus nejede a nepojede, jak je rok dlouhý. Daleko to třeba mají v části čtvrti Kukleny kolem ulice Zelené, zastávka linky 3 je vzdálena průměrně 600 metrů. Pořádný kus cesty to mají případní cestující na Novém Hradci v okolí hvězdárny. Zde si mohou vybrat zda půjdou 800 metrů na linku 16, z toho posledních 200 metrů z prudkého kopce či 750 metrů na linku 1 do Kluk. Na zastávku Nový Hradec dojdou vyčerpaní za 10 minut a ujdou někteří od 500 do 850 metrů. Také i ve Farářství na Pražském Předměstí to mají někdy i 600 metrů daleko na linku 12.

Přitom s každým ušlým metrem navíc se atraktivita MHD rychle snižuje. Standardem docházkové vzdálenosti MHD se považuje hranice maximálně do 500 metrů, optimální hranice je do 400 metrů.

Současná síť linek funguje skoro ve stávající podobě od konce 80. let. Za tu dobu se Hradec výrazně proměnil, přepravní trendy se změnily, ale linkové vedení zůstalo stejné. Možná jsou dnes některé linky vedeny tak, že třeba neodpovídají aktuálním potřebám cestujících. Jinak reaguje na tyto změny pardubický dopravní podnik, pokud se někde postaví nové bydlení, továrny či obchody, přivede se tam systematicky MHD a lidé ji rádi využívají. Proto na rozdíl od hradeckého, tomu pardubickému cestující přibývají a je v plusu.

„V roce 2012 nedošlo poprvé po dvou uplynulých letech k poklesu cestujících, ba naopak se meziroční počet přepravených cestujících zvýšil o 882 tis., tržby z provozování městské hromadné dopravy včetně lodní dopravy meziročně vzrostly o 1,5 procenta. Celkové hospodaření společnosti za rok 2012 skončilo v zisku, který dosáhl výše 212 tis. Kč po zdanění,“ píše se ve výroční zprávě Dopravního podniku Pardubice za rok 2012.

Hradeckou MHD trápí pokles cestujících. Provedená reorganizace MHD však může nastartovat ještě větší pokles, mnoho cestujících si rozmyslí, zda budou dvakrát, třikrát přestupovat, nebo radši pojedou autem či na kole. Pokud dojde k dalšímu poklesu, není zaručeno, že se nebudou omezovat další linky.

„Pokles cestujících je jasným důkazem špatné dopravní politiky. Za poslední rok byla ve většině měst provedena takzvaná optimalizace městské dopravy, která prakticky všude zhoršila dostupnost veřejné dopravy. Došlo k redukci spojů, prodlužování intervalů, některé linky změnily svou trasu, některé byly zkráceny a jiné zcela zrušeny,“ řekl pro MF Dnes Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

„Je to určitá optimalizace dopravy z důvodu, že nám klesají tržby. Od začátku roku do května byl zaznamenán propad tří milionů Kč, což je významná částka,“ řekl k optimalizaci MHD pro televizi V1 primátor Hradce Zdeněk Fink.

Otázkou také je, na co bude Hradci teď stále nový a moderní terminál, který by měl být hlavním přestupním uzlem, když tam 3 linky ani nedojedou a další bude pro jistotu zrušena úplně.

Avizované změny začnou platit v pondělí 15. července 2013. Zrušena bude linka č. 28, zkráceny linky 5, 11 a 17. Prodloužena bude linka 9 a z linky 8 se stane trolejbus, nově s celodenním provozem.

Ohlasy lidí z Facebooku na změny v MHD:

„Zkuste to ještě jednou a lépe,“ obrací se na DP Martina Hloušková.

„Pokud jsou takovéto změny důsledkem poklesu cestujících, bylo by možná vhodné hledat příčiny tohoto poklesu a snažit se s tím něco dělat, aby lidé začali znovu jezdit, namísto rušení spojů, které nevede k ničemu jinému, než k dalšímu poklesu cestujících. Bojím se, že jsme se dostali do začarovaného kruhu,“ říká s obavou z dalšího vývoje MHD ve městě Petr Stříteský.

„Linka 28 zrušena a 12 opět neposílena. Špatný tohle,“ říká Markéta Novotná.

„V Malšovicích by se měly nechat ve svých původních a mnoha lety provozu osvědčených trasách linky 7 a 9. Naopak linku 8, která tyto dvě linky zcela zbytečně dubluje, bych zrušil. Změnou trasy linky 9 se cesta z terminálu do Malšovic neúměrně časově prodlouží, navíc bude ve špičce přeplněná cestujícími, kteří jedou jen na Moravské Předměstí. Úspory je nutné dělat s rozumem a na správných místech. Nesprávně stanovené úspory mohou někdy způsobit naopak propad tržeb,“ domnívá se Tomáš Rejl.

„A na ty lidi co tím jezdí do práce a z práce asi nikdo nemyslel že,“ říká Petra Matusiková.

„Sice je hezké, že nechtějí zdražovat jízdné, ale asi si neuvědomují, že nám, co zruší kus trasy, se jízdné zdraží dvakrát tolik, protože budeme muset přestupovat a navíc přijdeme o spoustu drahocenného času čekáním na další spoj. To se jim opravdu nepovedlo,“ konstatuje Lenka Plšková.

„Změny jsou super. Zbytečné posílat všechno na terminál a kopírovat linky. Už aby to začalo, konečně budou spojena důležitější místa. Opravdu potřebujete všechny linky od terminálu do centra,“ napsal s kladným názorem na změny Martin Dědek.

„Radši kdyby zrušili tu blbou 8 a 33, které jsou úplně k ničemu a číslo 28 nechali,“ myslí si Michal Dušek.

„Nadpis v letáku DP ‚MHD ušetří, najede méně km a odlehčí centru města‘ mi jaksi nesedí se smyslem MHD? Proč chcete omezit provoz městské hromadné dopravy ve městě? Neznamená snad omezení spojů větší nárůst méně ekologických osobních automobilů? Jaký to má tedy smysl,“ položil 1. července několik otázek Jakub Drahoš na Facebooku DP, dosud bez odpovědi.

„Ten, kdo to vymyslel je hrdina, řekněte mi jméno, ať mu můžu jít poděkovat společně s ostatními obyvateli města a okolí. DP Děkujeme,“ dodává ironicky Edita Kösslerová.


    DEJTE NÁM LIKE NA FACEBOOK, DĚKUJEME :)

    85 volebních okrsků otevřelo v Hradci Králové. Nejvíce jich je na jednom místě v ZŠ Mandysova (6) a ZŠ Bezručova (5).
    Hradec chce vyjmout úseky D11 HK - Sedlice a D35 Sedl. - Opatovice z poplatků dálniční sítě. Trasa má ulevit dopravě jako přirozený obchvat.
    Podchod v Buzulucké u Šimkových sadů prochází opravou. Nevzhledný přístřešek dostává nový vzhled. Nové budou postupně další tři.
    Takzvaný dům hrůzy neboli schody u Aldisu se promění na hotel, informoval HK Deník. Místo bezdomovců zde do pár let budou hoteloví hosté.

    .



    98 %

    97 %

    97 %

    96 %

    94 %

    93 %

    92 %

    92 %

    92 %

    90 %

    88 %

    87 %


    Digitální planetárium (+ 1 %)

    Dvoukolejka HK ~ PCE (+ 4 %)

    Regionální sídlo ČSOB (+ 1 %)

    Sídlo Lesy ČR (+ 3 %)

    Nové Kukleny (- 1 %)

    Univerzita Karlova (+ 1 %)

    Žižkovy sady (- 1 %)

    Fotbalová aréna (+ 3 %)

    Jižní spojka (+ 4 %)

    Klinika čínské medicíny (+ 2 %)

    Západní město (+ 6 %)

    Nový most přes Orlici (+ 3 %)

    Další projekty a stavby v HK

    Najděte si, co hledáte!




    Miniaplikace

    Do konce hlasování zbývá...

    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PRÁVĚ SE STAVÍ