Přidat na Seznam.cz



Dvoukolejka přes Hradec. Z Týniště do Chocně až 140 km/h

14. října 2018 21:18. /Autor ~ REDAKCE / # 3 MIN. / AKTUALITY

HRADEC KRÁLOVÉ – V minulém článku jsme se zabývali úsekem Hradec Králové – Týniště nad Orlicí, který projde za pár let zdvoukolejněním. Tentokrát zaostříme na další část z Týniště až do Chocně. Tento úsek nyní postoupil do fáze EIA. Hradec v příštích letech zažije doslova železniční boom, doteď byl na vlakové mapě poněkud opomíjen.

Trať Velký Osek – Hradec Králové – Choceň má po kompletní modernizaci tvořit alternativní trasu pro I. tranzitní železniční koridor. Je mnoho dnů v roce, kdy je z nějakého důvodu doprava na tomto koridoru omezena nebo vyloučena úplně a nastávají tak objízdné trasy po jednokolejce přes Hradec. Tím dochází i k vícehodinovým zpožděním.

Hlavním důvodem ale je především nákladní doprava a její odlehčení prvnímu tranzitnímu železničnímu koridoru. Ve vyjádřeních dopravců ovšem není vyloučena ani možnost vedení některých expresů Českých drah, RegioJetu a Leo Expressu přes Hradec. Dlouhodobě je totiž kraj v rámci železniční dopravy zanedbáván. Za vše pak hovoří spojení krajského města do Prahy, doba jízdy je bez 15 minut 2 hodiny. S dvoukolejkou by to mělo být už okolo jedné hodiny.

Dvoukolejka bude ale i na opačnou stranu směrem na Choceň.

Dnes je maximální rychlost na trase Týniště – Choceň mezi 90 a 100 km/h, nově je navržena v nejslabších úsecích na 100/120 a pak 140 km/h. Na pověstnou stošedesátku to nedá, protože se trať v celém úseku často točí a zatáčí.

„Navrhovaná stavba zvyšuje rychlost v úseku Choceň – Újezd u Chocně na 100 km/h, úseku
Újezd u Chocně – Plchůvky na 120 km/h a dále již 140 km/h. Z důvodu průchodu tratě intravilánem Borohrádku a nesouhlasu samosprávy s přeložkou tratě na vjezdu do ŽST Borohrádek zde mohla být rychlost zvýšena jen na 110 km/h,“ je uvedeno v dokumentu pro posouzení EIA.

Dojde k posunu stanice Újezd u Chocně, která leží daleko od obytné zástavby obce. Nástup i výstup cestujících byl proto posunut do části Chloumek. Vznikne tak nová zastávka Újezd u Chocně–Chloumek u zástavby Chloumku.

Podobná situace je v Čermné nad Orlicí. Dnešní stanice sice leží u místních částí Korunka, ale většina obyvatel bydlí v částech Velká Čermná a Malá Čermná. Z tohoto důvodu je navržen přesun nástupu a výstupu cestujících ze stanice na novou zastávku Čermná nad Orlicí zastávka u zástavby Malé Čermné.

Všechny nástupiště budou mít sjednocenou délku nástupišť na základě požadavku Královéhradeckého kraje 120 m.

Důvodem modernizace trati je hlavně novostavba druhé traťové koleje, kompletní rekonstrukce stávající traťové koleje ve všech profesích se zvýšením traťové rychlosti ze stávajících 80 – 100 km/hod na 100 – 140 km/hod.

Dále dojde k rekonstrukci železničních stanic Újezd u Chocně, Čermná nad Orlicí a Borohrádek, zrušení vybraných přejezdů, u některých s náhradou mimoúrovňovým křížením.

Výhledový rozsah osobní dopravy byl ve studii proveditelnosti uveden v rozsahu cca. 12 Sp a 18 Os, tj. úhrnem 30 vlaků, možná až 34 vlaků dle objednávky. Výsledkem je nabídka spojů v hodinovém taktu.

U nákladní dopravy studie proveditelnosti na úseku Choceň – Týniště nad Orlicí prognózovala celkem 43 vlaků/24 hod. V době zpracování studie proveditelnosti však nebyl ještě znám záměr společnosti Metrans na další zkapacitnění kontejnerového terminálu v České Třebové (tzv. 2. etapa). Výhledový počet vlaků je proto navýšen o 3 páry vlaků.

V součtu to je za celý den každý vlak za cca. 17 minut.

Délka stavby je 23,5 km, z toho dojde ke kompletní demontáži železničního svršku a jejím nahrazením za nový a montáži 59 ks nových výhybek.

Podle dokumentu EIA je předpokládaný termín zahájení realizace tohoto záměru červenec 2021 a dokončení je naplánováno na závěr roku 2023. Železniční doprava bude zřejmě po tuto dobu nahrazena autobusy, trať bude kompletně uzavřena.


    SLEDUJTE NÁS I NA INSTAGRAMU