Přidat na Seznam.cz



Nových 6 nízkopodlažních trolejbusů brzo vyjede do ulic

6. června 2012 12:45. /Autor ~ REDAKCE / # 2 MIN. / AKTUALITY, DOPRAVA, KRIMI, MHD

Trolejbusy 3 a 7 u Hlavního nádraží

Do hradeckých ulic vyrazí další šestice nových nízkopodlažních trolejbusů. Ta posílí postupně obměňovaný vozový park královéhradecké městské hromadné dopravy. Mezi novou skupinou trolejbusů jsou také dva vozy s pomocným dieselovým agregátem schopné jízdy i mimo trolejové vedení. Trolejbusy v krátkém provedení se objeví ještě před prázdninami v provozu po královéhradeckých ulicích. Cestující tak bude vozit již 23 trolejbusů z celkového počtu 31, na které získal dopravní podnik dotaci z Evropské unie. Do poloviny roku 2013 přibude dalších osm vozů.

Očekávaná dodávka trolejbusů je výjimečná v tom, že její součástí budou i dva vozy (30 Tr s DG) s pomocným dieselovým agregátem schopné jízdy i mimo trolejové vedení.

„Těchto vozů je po republice jen několik a většinou slouží jen pro nouzový provoz. Náš dopravní podnik však jako jediný tento typ využívá pro pravidelnou linku,“ vysvětluje dopravně-technický náměstek dopravního podniku Vladimír Pejřil.

Trolejbus s agregátem můžete potkat na lince číslo 1 do Kluků. Jízdu městem až na Nový Hradec absolvuje jako každý jiný trolejbus, z Nového Hradce do Kluků však trolejové vedení není. Trolejbus se tedy odpojí, spustí sběrače (lidově klacky) ke střeše a zbylou trasu projede s pomocí dieselagregátu. První kombinovaný trolejbus se na lince do Kluků objevil už v roce 1994.

„V situaci, kdy je 90 % trasy pod trolejovým vedením, by bylo neekonomické nasazovat na tuto linku autobus a zrovna tak i vybudování nového trolejového vedení by byla značná investice,“ vzpomíná na vznik myšlenky Vladimír Pejřil.

Zrodil se tak nápad vyrobit přívěsný agregát, který by vozu dodával elektrickou energii v době, kdy nebude napojený na trolejové vedení.

„Po konzultaci s projektanty Českých drah jsme vlastními silami agregát vyrobili. Přívěs byl na podvozku vojenské polní kuchyně, dynamo generátoru z posunovací lokomotivy a trolejbus byl s přívěsem propojen kabelem přes zásuvku,“ vrací se do historie dopravně-technický náměstek.

Originální vůz jezdil po Hradci až do roku 2000, kdy se na trhu objevil profesionální typ (TR 21 ACI), který měl již agregát vestavěný uvnitř vozu a disponoval už i automatickým stahováním i nasazováním sběračů. V Hradci dosud slouží. Při plánování současné obměny vozového parku se opět s takovým vozem počítalo a pro případ zálohy byly tentokrát objednány trolejbusy dva.

„Nové vozy přinášejí do královéhradecké MHD vždy zvýšení bezpečnosti, zlepšují jízdní komfort a představují nižší zátěž pro životní prostředí. Nižší hlučnost vozidel, moderní design interiéru a exteriéru vozidel přispívají i k estetice prostředí města,“ připomíná vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna.

Do poloviny roku 2013 mají do Hradce dorazit ještě také další dva kloubové nízkopodlažní trolejbusy a šest v krátké variantě.

Foto: hradecketrolejbusy.cz


    SLEDUJTE NÁS I NA INSTAGRAMU






    Facebook

    X

    Instagram

    Threads

    16 616

    3 020

    2 612

    332


    #TWEETY

    ~PANORAMA

    @MENÍČKA



    Koncept studie Velkého náměstí