Přidat na Seznam.cz



Dopravní podnik otestuje nízkopodlažní elektrobus

18. září 2013 14:09. /Autor ~ REDAKCE / # 2 MIN. / AKTUALITY, MHD

Elektrobus v barvách DP

Dopravní podnik si na podzim připravil novinku. Bude testovat elektrobus značky SOR s designem od Patrika Kotase. Hradec bude první město, kde se tento prototyp v městském provozu otestuje. Elektrobus má 26 míst k sezení a 45 na stání, na jedno dobití by měl ujet 140 až 160 km, podle obtížnosti terénu. To by v provozu hradeckého dopravního podniku vystačilo na půlku směny. Nasazen bude elektrobus do pravidelného provozu v pracovních dnech v ranní špičce a odpoledne mezi 13 a 19 hod. Jezdit bude podle DP hlavně na linkách č. 12, 13, 15, 16 a 25. O víkendech se připravuje jeho provoz na lince č. 25.

„Elektrobus v sobě spojuje výhody trolejbusu a autobusu. S trolejbusem má společný úsporný provoz a šetrnost k životnímu prostředí při současné svobodě pohybu, kterou mají autobusy,“ zmiňuje ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.

Po dobu testování jej bude mít dopravní podnik v pronájmu. Pokud se vůz osvědčí, tak ho za zbytkovou cenu odkoupí. Elektrobusy společnost pokládá za perspektivní z pohledu ekologie i ekonomiky provozu.

Elektrobusy zatím nejsou z hlediska dojezdu zcela plnohodnotnou náhradou za naftové autobusy či trolejbusy, ale mají v městské hromadné dopravě budoucnost. Vůz na elektřinu má proti naftovému autobusu náklady na palivo nižší asi o 70 procent, jeho servis je jednodušší.

Bohužel však tyto výhody z části smazává o dost vyšší cena elektrobusu. Pohybuje se kolem 8 milionů korun, zatímco autobus stojí zhruba 5 milionů korun. Na jedno nabití akumulátorových baterií elektrobus ujede dle obsazenosti a náročnosti provozu asi 150 kilometrů, což v hradeckých podmínkách stačí na půl směny provozu.

Dopravní podnik měl na testování zapůjčen elektrobus již před 2 lety. Designově nebyl však tak povedený jako tento, který se bude testovat nyní. Z přední části vozu je vidět rukopis Patrika Kotase a tzv. „tram look“ přední karoserie.

Autobus je dvoudveřový. Až na schůdky v zadní části je prakticky nízkopodlažní. Disponuje mechanickou plošinou pro nástup vozíčkářů nebo kočárků. Osvětlení vozu je řešeno LED technologií, hlavně kvůli úspoře energie. Klimatizace je tudíž pouze v prostoru u řidiče. Samotný provoz elektrobusu je opravdu velmi tichý.


    SLEDUJTE NÁS I NA INSTAGRAMU






    Facebook

    X

    Instagram

    Threads

    16 646

    3 024

    2 612

    336


    #TWEETY

    ~PANORAMA

    @MENÍČKA



    Koncept studie Velkého náměstí