Přidat na Seznam.cz



  

Dopravní podnik otestuje nízkopodlažní elektrobus

Autor ~ LUPI 18. září 2013 | # 3 246 ZHLÉDNUTÍ

Elektrobus v barvách DP

Dopravní podnik si na podzim připravil novinku. Bude testovat elektrobus značky SOR s designem od Patrika Kotase. Hradec bude první město, kde se tento prototyp v městském provozu otestuje. Elektrobus má 26 míst k sezení a 45 na stání, na jedno dobití by měl ujet 140 až 160 km, podle obtížnosti terénu. To by v provozu hradeckého dopravního podniku vystačilo na půlku směny. Nasazen bude elektrobus do pravidelného provozu v pracovních dnech v ranní špičce a odpoledne mezi 13 a 19 hod. Jezdit bude podle DP hlavně na linkách č. 12, 13, 15, 16 a 25. O víkendech se připravuje jeho provoz na lince č. 25.

„Elektrobus v sobě spojuje výhody trolejbusu a autobusu. S trolejbusem má společný úsporný provoz a šetrnost k životnímu prostředí při současné svobodě pohybu, kterou mají autobusy,“ zmiňuje ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.

Po dobu testování jej bude mít dopravní podnik v pronájmu. Pokud se vůz osvědčí, tak ho za zbytkovou cenu odkoupí. Elektrobusy společnost pokládá za perspektivní z pohledu ekologie i ekonomiky provozu.

Elektrobusy zatím nejsou z hlediska dojezdu zcela plnohodnotnou náhradou za naftové autobusy či trolejbusy, ale mají v městské hromadné dopravě budoucnost. Vůz na elektřinu má proti naftovému autobusu náklady na palivo nižší asi o 70 procent, jeho servis je jednodušší.

Bohužel však tyto výhody z části smazává o dost vyšší cena elektrobusu. Pohybuje se kolem 8 milionů korun, zatímco autobus stojí zhruba 5 milionů korun. Na jedno nabití akumulátorových baterií elektrobus ujede dle obsazenosti a náročnosti provozu asi 150 kilometrů, což v hradeckých podmínkách stačí na půl směny provozu.

Dopravní podnik měl na testování zapůjčen elektrobus již před 2 lety. Designově nebyl však tak povedený jako tento, který se bude testovat nyní. Z přední části vozu je vidět rukopis Patrika Kotase a tzv. „tram look“ přední karoserie.

Autobus je dvoudveřový. Až na schůdky v zadní části je prakticky nízkopodlažní. Disponuje mechanickou plošinou pro nástup vozíčkářů nebo kočárků. Osvětlení vozu je řešeno LED technologií, hlavně kvůli úspoře energie. Klimatizace je tudíž pouze v prostoru u řidiče. Samotný provoz elektrobusu je opravdu velmi tichý.


    DEJTE HRADCI LIKE NA FACEBOOK, DĚKUJEME :)

    Dvoukolejka od Stéblové do Pardubic má zelenou, stavbě již nebrání nic v cestě. Vznikne nová zast. Stéblová obec, t…
    RT : Takto v Hradci Králové vzniká pitná voda z řeky. Jedovaté látky ničí aktivní uhlí
    RT : Bonusy za . Fakultní nemocnice v hlásí, že v mimořádném termínu koncem května vyplatila podle pokyn…
    RT : Umělci z Filharmonie již několik týdnů hrají na různých místech města. Je velice působivé je slyšet…
    RT : 🤝 Dojednáno, potvrzeno! a jsou partnerskými kluby.
    Knihovna města Hradec Králové pořádá výstavu Gočárův Hradec. Od 1. do 29. června ve foyer budovy ve Wonkově ulici s…
    6. června 2020 uplyne 60 let od mistrovského titulu. Výhra 4:0 nad Slovanem Bratislava znamenala, že se Votroci cob…

    11.725

    1.482

    1.260


    #STREAM ZPRÁV

    ~WEBKAMERY

    @MENU


    96 %

    96 %

    94 %

    94 %

    92 %

    91 %

    91 %

    88 %

    87 %

    nové

    nové


    Chirurg. komplex FNHK (- 1 %)

    Regionální sídlo ČSOB (~ 0 %)

    Dvoukolejka HK ~ PCE (- 1 %)

    Univerzita Karlova (~ 0 %)

    Obytný blok Koruna (+ 1 %)

    Fotbalová aréna (+ 1 %)

    Jižní spojka (+ 1 %)

    Severní tangenta (+ 2 %)

    Křižovatka Mileta (~ 0 %)

    Hotel Aldis

    Areál G+V kasáren

    Všechny projekty a stavby v HK

    Najděte si, co hledáte!



    Lze hlasovat pro více odpovědí, do konce zbývá...

    HRADEC KRÁLOVÉ DNES

    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PROJEKTY VE VÝSTAVBĚ

    INFO O WEBU