Přidat na Seznam.cz



Tramvaj pro Hradec

Hradec bude mít tramvaje! Město v tichosti připravuje vznik nové tramvajové trati, která by měla propojit nejlidnatější část města Moravské Předměstí s centrem, nádražím a terminálem, vcelku rychlým spojením. Hradec se tak stane dalším městem s tramvajovou dopravou. Jelikož lidé v Hradci nejsou na tramvaje příliš zvyklí, je navržena taková varianta, aby se v co nejmenší míře s tramvají v automobilovém provozu potkávali. Bylo nutné zvážit několik variant a tato trasa vypadá jako nejefektivnější a zároveň nejsnáze proveditelná. Linka s pracovním názvem „čtyřka“ bude mít celkem 14 zastávek.

Začátek linky bude v sousedství Terminálu HD u bývalého překladiště ČD, kde bude napojení trati i na železnici, tedy v případě rozšíření linky. Poté tramvaj projede ulicí Sladkovského a zatočí směrem k parkovacímu domu pro kola, kde bude zastávka Hlavní nádraží.

Jelikož třída S. K. Neumanna je čerstvě nová, bude lepší vést trať přes Haškovu ulici a Chelčického do prostoru přes nám. 28. října, kde by měla být stejnojmenná zastávka. Poté trať překříží Gočárovu třídu, za kterou ve Vrchlického ulici bude zastávka Gočárova.

Následovat bude touto ulicí směr Lipky, kde bude další zastávka. Trať posléze překročí Gočárův okruh a ve středovém pruhu Labské kotliny bude vedena až k soutoku, kde se oddělí a podél Sokolské ulice bude pokračovat kolem Fakultní nemocnice až ke křižovatce Mileta.

Zde zabočí směrem k budově záchranné služby a následně zamíří do Třebše, kolem ulice Na Potoce za Benešovou třídou až ke sportovní hale v Třebši, poblíž zastávky Štefánikova.

Odsud si to trať zamíří k Palachově ulici, zatočí směrem na Pod Strání a přes lesopark k Podzámčí do zastávky Pod Rozárkou až na Podzámčí. Zde bude konečná zastávka. Kvůli malému prostoru nepůjde vybudovat točna, a to i v případě u terminálu, musí být tak tramvaj zavedena jako obousměrná. Bude mít řízení jak na začátku, tak také na druhém konci tramvaje. Řidič přijede na konečnou, přejde tramvaj, najede na druhou kolej a bude pokračovat zpátky. Linka bude mít celkem 14 zastávek a jízdní doba trasy bude do 20 minut.

Mapa trasy tramvaje v HK

Obsluhovat by novou tramvajovou trať mělo zatím 6 tříčlánkových tramvají. Ve špičce se budou střídat 4 vozy. Depo tramvajové trati by mělo být umístěno v prostoru kolem nádraží. Hlavně z hlediska plynulosti provozu půjde o velmi přínosný projekt, jelikož jižní větev Gočárova okruhu je většinou ucpaná auty, kde stojí i MHD, tramvaje naopak pojedou po samostatném tělese a ušetří tak mnoho času.

Cena výstavby tramvajové trati není zatím do detailu odhadnuta, počítá se, že by však většinu prostředků měla poskytnout z fondů Evropská unie.

Už před 100 lety se uvažovalo, že po Hradci budou jezdit tramvaje. Je to vidět i na známém obrázku Pražského mostu, kde jsou položeny koleje. Po 100 letech tak tento nápad ožije. Hradec tak bude po Praze, Brnu, Ostravě, Plzni, Liberci s Jabloncem, Olomouci, Mostu a Litvínovu, dalším městem s vysoce moderním tramvajovým provozem.

Harmonogram prací je stanoven na vcelku ošidné datum, zastupitelé odsouhlasili, že začnou s výstavbou, hned jak se dokončí fotbalový stadion.

3. dubna | Pokud by někdo bral tuto věc vážně, ne jen jako Apríl, můžeme Vám předat naše know-how k této problematice. Jednou, kdo ví!


    SLEDUJTE NÁS I NA INSTAGRAMU