Přidat na Seznam.cz



Hradec plánuje zrušit trolejbusy. Chce ušetřit na metro

1. dubna 2021 12:25. /Autor ~ REDAKCE / # 3 MIN. / AKTUALITY, APRÍLY

Hradecké metro a zastávka Nemocnice

HRADEC KRÁLOVÉ – Hradecká radnice připravuje projekt nového hradeckého metra, na realizaci záměru se pracuje od roku 2020, první plány sahají i víc do minulosti, dnes byla celá akce představena veřejnosti. Celý projekt by měl v maximalistické variantě stát okolo 100 miliard korun, v případě, že na to vyčlení Hradec ročně 150 milionů, bude metro budovat už jen 666 let.


Trolejbusové linky má v budoucnu nahradit metro, Hradec chce využít vysoké výkupní ceny mědi ve sběrných dvorech a rozebrat trolejové vedení. Za to by mohl utržit velký finanční obnos, za který by si mohl pořídit jednu vysloužilou soupravu metra. Například nějaký zánovní kus z toho pražského.


Hradec však bude muset být rychlý, podobně prý uvažuje i Brno, které rovněž plánuje své metro.


Vozový trolejbusový park chce hradecký dopravní podnik prodat do Pardubic, ne však za finanční kompenzaci, jak by se čekalo, ale za směnu velmi zajímavou a chytrou. Od pardubického podniku Synthesia obdrží trhavinu Semtex, se kterou bude budovat tunely pro tubusy metra.


Jeden trolejbus si Hradec ponechá na památku a bude vystaven jako připomínka trolejbusové éry na prostranství náměstí Osvoboditelů u zastávky Muzeum, tam kde dříve stával sovětský tank.


Hradec má na stole několik variant, je zde návrh maximální varianty z roku 2011, kterou vytvořil před lety Wiper, fanoušek a odborník na hromadnou dopravu. Návrh je velmi propracovaný, počítá s vedením 4 linek A, B, C a D viz. plánek. Odhadovaná cena je 100 miliard korun a více, pravděpodobné otevření by nastalo v roce 2687.


Linka A by vedla severojižním směrem ze stanice Letiště do Březhradu. Linka B ze Svobodných Dvorů na Nový Hradec, linka C z Plačic do Skladištní oblasti a poslední linka D z Plotiště do Malšovic, v létě dokonce až na Stříbrný rybník za rekreací.


Jedná se o komplexní a velmi detailní návrh, hodnotící komise označila tento návrh za nejlepší.


Plán metro Hradec Králové / Vizualizace: Wiper


Další variantou je levnější verze od sdružení HaKaMetro za čtvrtinu ceny, to znamená 25 miliard, která počítá s jednou okružní linkou. Depo metra by bylo umístěno u vlakového nádraží v oblasti terminálu.


Jednalo by se o jednu linku s označením HK. Linka by jezdila obousměrně, ne pouze jedním směrem. Obsloužila by všechny důležité oblasti Hradce. Tuto trasu by Hradec při roční investici 150 milionů korun budoval zhruba 166 let. Metro by tak mohlo otevřít už v roce 2187.

Metro levnější verze 2 / Vizualizace: MetroHK


A úplně poslední a minimalistickou variantou je návrh pracovní skupiny, která si říká Krtek. Tato varianta metra by Hradec stála jen něco málo přes 100 tisíc korun. V návrhu se počítá s tím, že by v podchodu na třídě Karla IV. u Centrálu, byla vytvořena kolejnice s dlouhým nástupištěm, město by darem získalo vysloužilé důlní vozíky s mašinkou z dolu Lazy na Karvinsku.


V praxi by to vypadalo tak, že by z jednoho konce podchodu na druhý byla zavedena přeprava cestujících důlními vozíky. Návrh ale komisi přišel spíše recesistický. Zkrátka i takové by mohlo být hradecké metro.


Nedokážeme nyní odhadnout, která varianta nakonec zvítězí, zda maximalistická, okružní nebo minimalistická. Doufáme jen, že to není apríl. A pokud by tomu i přesto stále někdo věřil, apríl to skutečně je.


    SLEDUJTE NÁS I NA INSTAGRAMU






    Facebook

    X

    Instagram

    Threads

    16 624

    3 020

    2 612

    334


    #TWEETY

    ~PANORAMA

    @MENÍČKA



    Koncept studie Velkého náměstí