Přidat na Seznam.cz



Regiopanter mezi Hradcem a Pardubicemi / Foto: Správa železnic

KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ – V neděli 11. prosince 2022 vstupuje v platnost celostátní změna jízdních řádů železniční i autobusové dopravy. K tomuto datu dochází ke změnám v časech odjezdů vlaků a autobusů též na území Královéhradeckého kraje. Tyto změny reflektují požadavky cestujících, zástupců obcí, škol či zaměstnavatelů.


Pro zvýšení přehlednosti systému veřejné dopravy a zjednodušení informování cestujících se zavádí označení jednotlivých vlakových linek. Každá linka bude označena kombinací písmene a čísla, podobné systémy fungují i v ostatních krajích.

OZNAČENÍ A TRASA LINKY:

V10 Os Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové

V2 Sp Hradec Králové – Týniště nad Orlicí – Letohrad

V20 Sp/Os Hradec Králové – Týniště nad Orlicí – Choceň

V21 Os Hradec Králové – Týniště nad Orlicí – Solnice

V22 Os Choceň – Týniště nad Orlicí – Častolovice – Rychnov nad Kněžnou – Solnice

V23 Os Týniště nad Orlicí – Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách

V24 Sp Hronov – Náchod – Týniště nad Orlicí – Choceň

V25 Os Hronov – Náchod – Týniště nad Orlicí – Choceň; Opočno – Dobruška

V3 Sp Pardubice – Hradec Králové – Náchod – Broumov

V30 Sp Starkoč – Náchod – Broumov

V31 Os Starkoč – Václavice

V32 Os Meziměstí – Náchod

V33 Os Adršpach – Teplice nad Metují (sezónní vlaky)

V34 Os Trutnov – Teplice nad Metují

V4 Sp Pardubice – Hradec Králové – Trutnov – Svoboda nad Úpou

V40 Os Trutnov – Svoboda nad Úpou

V41 Sp Trutnov – Kolín

V42 Os Trutnov – Vrchlabí

V43 Os Kunčice nad Labem – Vrchlabí

V44 Os Trutnov – Libeč

V5 Sp Hradec Králové – Jičín – Turnov

V50 Os Hradec Králové – Jičín – Turnov

V51 Os Městec Králové – Chlumec nad Cidlinou – Stará Paka – Lomnice nad Popelkou

V6 Sp/Os Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř

L5 Os Stará Paka – Lomnice nad Popelkou

L9 Os Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou


Trať 020 (Praha –) Velký Osek – Hradec Králové
Spěšné vlaky linky V41 Trutnov – Kolín budou nově z Kolína odjíždět až v 48. minutu po celé hodině (dosud odjížděly v 42. minutu po celé hodině). Všechny vlaky budou nově projíždět stanici Choťovice, přeprava výpravčích do služby a zpět bude zajištěna formou služebního zastavení vlaků.


Trať 021 Hradec Králové – Letohrad, Častolovice – Solnice
Vybrané spěšné vlaky linky V2 Hradec Králové – Letohrad, které dosud jezdily pouze v trase Týniště nad Orlicí – Letohrad a zpět, budou nově vedeny přímo z/do Hradce Králové.

Jedná se o tyto vlaky:

Sp 1823 Hradec Králové hl.n. (6:03) – Letohrad (7:27),
Sp 1837 Hradec Králové hl.n. (16:03) – Letohrad (17:26),
Sp 1822 Letohrad (4:23) – Hradec Králové hl.n. (5:57),
Sp 1836 Letohrad (14:35) – Hrade Králové hl.n. (15:57).

Osobní vlak, který v pracovní dny odjížděl z Týniště nad Orlicí v 16:36 do Rychnova nad Kněžnou, bude začínat jízdu až v Častolovicích. Spěšný vlak 1837 proto navíc zastaví v Lípě nad Orlicí a Česticích.


Trať 023 Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách
Na této trati nedochází k významnějším změnám.


Trať 026 Choceň – Náchod, Opočno pod Orlickými horami – Dobruška
Spěšné vlaky linky V24 Náchod – Choceň budou mít upravené časové polohy z důvodu dalšího postupu prací na koridorovém úseku Choceň – Ústí nad Orlicí. Aby byly zachovány přípoje v Chocni ve směru z Náchoda do Brna a opačně, dojde k následujícím úpravám.

z Náchoda budou odjíždět vždy v 21. minutu po celé hodině,
z Chocně budou odjíždět zpravidla v 51. minutu po celé hodině (s výjimkou spoje v 18:50).
Po ukončení koridorové výluky dojde od 1. 7. 2023 k návratu časových poloh do původního stavu.


Trať 027 Starkoč – Broumov
Na této trati dochází pouze k dílčím změnám v zastavování vlaků. Téměř všechny vlaky budou nově zastavovat na zastávce Náchod-Běloves, naopak bude zrušeno zastavování v zastávce Bohdašín z důvodu nulového využití.


Trať 028 Chlumec nad Cidlinou – Městec Králové
Pro trať z Chlumce nad Cidlinou do Městce Králové, která dříve nesla označení 062, je nově určeno číslo 028. Správa železnic tuto změnu realizovala z důvodu potřeby uvolnění čísla 062 pro jinou trať. Na této trati jinak nedochází k významnějším změnám.


Trať 030 Jaroměř – Stará Paka – Liberec
Na této trati nedochází k významnějším změnám.


Trať 031 Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř
Největší novinkou je zprovoznění druhé koleje mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou a spolu s tím otevření nové zastávky Stéblová obec. To přispěje k větší stabilizaci jízdního řádu (možnost křížení na trati místo čekání ve Stéblové na protijedoucí vlak od Pardubic). Rozsah dopravy se na této trati nemění, pouze dochází k minutovým úpravám. Zastávka Stéblová, nacházející se v lese na okraji stanice, bude na základě požadavku objednatele i nadále obsluhována sníženým počtem vlaků.

Jednou z mála změn je vedení pátečního vlaku Sp 1390 z Pardubic hl.n. v 16:45 přímo přes Hradec Králové do Svobody nad Úpou. V neděli pak obdobně pojede z Pardubic hl.n. v 18:45 vlak Sp 1392 přes Hradec Králové až do Svobody nad Úpou.

Budou pokračovat stavební práce v železniční stanici Pardubice hl.n. a na stavbě dvojkolejného mostu přes Labe. Tyto stavební akce si vynutí výluky, a to především na podzim, kdy se plánuje zhruba tříměsíční výluka, při níž budou vlaky mezi hlavním a rosickým nádražím nahrazeny autobusy.

Nově již nebudou žádné vlaky směřující na Chrudim v úseku Pardubice hl.n. – Pardubice-Rosice nad Labem vedeny na konci rychlíků Pardubice – Liberec, ale pojedou těsně před nimi z hlavního na rosické nádraží, odkud budou pokračovat dále směr Chrudim bez možnosti přestupu z těchto rychlíků.


Trať 032 Hradec Králové – Jaroměř – Trutnov – Svoboda nad Úpou
Na této trati dochází pouze k dílčím změnám v zastavování vlaků na zastávce Suchovršice, kde nově nebudou zastavovat vybrané vlaky, a to z technologických důvodů na straně konstrukce jízdního řádu.


Trať 040 Chlumec nad Cidlinou – Trutnov
Na této trati dochází ke zpravidelnění taktového jízdního řádu spěšných vlaků linky V41 Trutnov – Kolín.

Vlak Os 5732 Trutnov (5:50) – Kunčice nad Labem (6:27) linky V42 bude nově veden až do Vrchlabí.

Poslední vlak linky V51 z Chlumce nad Cidlinou do Staré Paky nově pojede až o hodinu později, z Chlumce nad Cidlinou bude odjíždět v 21:30 a do Staré Paky přijede v 22:28. Tento spoj bude mít zajištěné přípoje v Chlumci nad Cidlinou (z Prahy a Hradce Králové), Ostroměři (z Hradce Králové a do Jičína) a ve Staré Pace (do Liberce).

Osobní vlaky linky V42 Trutnov – Vrchlabí a V43 Kunčice nad Labem – Vrchlabí budou nově zajišťovány motorovými jednotkami RegioNova.


Trať 041 Hradec Králové – Jičín – Turnov
Na trati 041 dochází k úpravě provozního konceptu sezónních vlaků, jejichž křižování bude přesunuto ze stanice Rovensko pod Troskami do stanice Libuň. Důvodem je stabilizace jízdního řádu, neboť předchozí provozní koncept způsoboval nezanedbatelná zpoždění vlaků, která se vlivem jednokolejných tratí přenášela na další vlaky.

Všechny vlaky budou nově zajišťovány třídílnými jednotkami RegioNova namísto dvoudílných. Dojde tak ke zvýšení kapacity souprav.


Trať 043 Trutnov – Královec – Sędzisław
Na základě požadavku města Trutnova dochází k zavedení městské vlakové linky V44 Trutnov – Libeč, která propojí trutnovské hlavní nádraží, stanici Trutnov střed a zastávku Libeč. Tato linka nabídne celkem 8 párů spojů, které budou v provozu každý pracovní den od 1. 3. 2023.

Provoz linky V44 je financován městem Trutnov a jejím cílem je nabídnout alternativní možnost spojení v době, kdy budou probíhat rozsáhlé opravné práce na silniční síti, v jejichž důsledku bude město trpět sníženou průjezdností a kongescemi.


Trať 044 Kunčice nad Labem – Vrchlabí
Na této trati nedochází k významnějším změnám.


Trať 046 Lomnice nad Popelkou – Stará Paka
Na této trati nedochází k významnějším změnám.


Trať 047 Trutnov – Teplice nad Metují
Provoz přeshraniční linky D28 Wrocław – Adršpach bude v příští sezóně mírně omezen z důvodu výluky v polském úseku Wałbrzych – Mieroszów. Vlaky proto poprvé vyjedou až 8. června, poslední vlak této linky pak pojede 3. září 2023.


Trať 061 Nymburk – Jičín
Na této trati nedochází k významnějším změnám.


Trať 064 Mladá Boleslav – Libuň – Lomnice nad Popelkou
Na této trati nedochází k významnějším změnám.


V rámci nového jízdního řádu dojde ke změnám v nasazování vozidel na regionální vlaky v Královéhradeckém kraji, které proběhnou ve spolupráci s Českými drahami.


Na přelomu roku bude z provozu vyřazena většina motorových vozů řady 810, které jsou známé jako orchestriony, šukafony či regiomouse. Na koleje naopak přijdou další RegioNovy, tentokrát v kapacitnější třídílné verzi. V souvislosti s tím dojde ke změnám řazení vlaků na tratích především v severozápadní části kraje.


Motorové vozy řady 810 patří mezi nejstarší provozovaná vozidla v kraji. V rámci obnovy vozového parku budou nahrazeny modernizovanými motorovými jednotkami řady 814 (ve dvoudílné verzi), které jsou známé pod označením RegioNova. Nově nasazované soupravy jsou na rozdíl od těch původních nízkopodlažní, disponují větším prostorem pro přepravu cestujících na vozíku, dětských kočárků či jízdních kol. Rovněž mají větší kapacitu, pojmou 84 sedících cestujících. Mnozí cestující pak uvítají možnost připojení k internetu prostřednictvím bezplatného Wi-Fi připojení.


Dvoudílné jednotky RegioNova budou od 11. 12. 2022 nově nasazeny na těchto tratích:

trať 032: osobní vlaky Trutnov – Svoboda nad Úpou;
tratě 040 a 044: osobní vlaky Trutnov – Kunčice nad Labem – Vrchlabí;
trať 042: osobní vlaky Martinice v Krkonoších – Jablonec nad Jizerou (– Rokytnice nad Jizerou);
trať 046: osobní vlaky Lomnice nad Popelkou – Stará Paka;
trať 062: osobní vlaky Městec Králové – Chlumec nad Cidlinou.


Náhrada motorových vozů řady 810 modernizovanými RegioNovami bude u Českých drah dokončena v průběhu roku 2023, kdy k této změně dojde i na tratích Meziměstí – Náchod – Dobruška (zde motorové vozy ř. 810 již nyní zajišťují pouze několik spojů) a Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách.


Provoz na trati 041 Hradec Králové – Jičín – Turnov v současné době zajišťují dvoudílné jednotky RegioNova, které zejména v období školních výletů a letní turistické sezóny v některých případech kapacitně nepostačují. V rámci obnovy vozového parku budou dvoudílné RegioNovy nahrazeny třídílnými soupravami stejného typu. Jedná se o soupravy, na které jsou cestující již zvyklí, jedinou změnou bude vyšší počet nabízených míst k sezení, oproti 84 jich bude 135. Nově nasazované soupravy budou díky své vyšší kapacitě lépe vyhovovat požadavkům na zajištění dopravní obslužnosti v turisticky atraktivní oblasti Českého ráje.


Zásadní část plánu obnovy vozového parku bude spuštěna na přelomu let 2024 a 2025, kdy budou do provozu nasazeny zcela nové dvoudílné motorové (dieselové) jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz a dvoudílné i třídílné elektrické jednotky od výrobce Škoda Transportation. Do roku 2027 tak bude vozový park obnoven prostřednictvím celkem 33 dieselových a 7 elektrických souprav. Nové soupravy budou v roce 2027 pokrývat 67 % vozového parku v Královéhradeckém kraji, zbylé výkony pak budou zajišťovat modernizované jednotky RegioNova.


    SLEDUJTE NÁS I NA INSTAGRAMU