HRADEC KRÁLOVÉ – Město Hradec Králové se dohodlo na jednání se dvěma provozovateli sdílených elektrokoloběžek, firmami Lime a TO-MI electro. Tento typ sdílené dopravy by se mohl opět objevit na hradeckých ulicích, ale provoz bude podléhat významným úpravám, nejen podle vyhlášky, ale i na základě dohody reflektující předchozí zkušenosti města s tímto dopravním prostředkem.
Dohoda stanoví umístění maximálně sta koloběžek od jedné společnosti do veřejného prostoru. Maximální povolená rychlost byla navíc snížena na 20 km/h, s dalším snížením na 15 km/h ve vybraných zónách nebo zákazem jízdy.
„Charakter Hradce Králové přímo vybízí k využívání alternativních dopravních prostředků. Máme zde mnoho cyklistů, bruslařů a chodců, pro které se snažíme zlepšit síť cyklostezek. Máme také pozitivní zkušenost se sdílením dopravních prostředků, zejména kol, z nichž je v současnosti ve městě 250. Do budoucna by se k nim mohly přidat elektrokoloběžky,“ uvedla primátorka města Hradce Králové Pavlína Springerová.
Firmy Lime a TO-MI electro oslovily město s žádostí o spolupráci. „Následovalo několik jednání, jejichž výsledkem je návrh dohody. Ta stanovuje přesné parametry provozu elektrokoloběžek v našem městě, v souladu s místními poplatky,“ doplnila primátorka.
Dohoda umožňuje dočasně umístit po městě sto elektrokoloběžek od jedné společnosti. Maximální počet takových strojů je stanoven na tři sta. Stanoviště pro parkování elektrokoloběžek budou totožná s parkovacími zónami pro sdílená kola Nextbike. Koloběžky bude možné vrátit pouze na určená stanoviště, za místní poplatek ve výši tří korun za metr čtvereční za den.
Rychlost byla snížena na 20 km/h, s dalším snížením na 15 km/h ve vybraných zónách. Určité lokality, jako například Jiráskovy, Žižkovy a Sukovy sady, podchod Karla IV. nebo náplavka u Labe, budou pro elektrokoloběžky zakázány.
Město stanovilo pravidla pro odstranění koloběžek, pokud nebudou řádně odstaveny. Provádět přeparkování bude povinností provozovatele, a to bez zbytečných prodlev. V pracovní dny od 8 do 18 hodin musí být koloběžka přeparkována do čtyř hodin, jinak do osmi hodin. Pokud provozovatel neučiní, město zajistí odtah, který bude provozovatel hradit. Odtahové náklady činí 260 korun za jednu koloběžku. Pokud koloběžka překáží provozu, provozovatel je povinen ji okamžitě odstranit; jinak to provede město na jeho náklady.
Návrh dohody byl konzultován s oběma provozovateli, technickými službami a dalšími dotčenými subjekty a byl projednán radou města. Dokument bude finálně schvalovat hradecké zastupitelstvo koncem dubna. Poté bude předán k podpisu provozovatelům elektrokoloběžek a následně městem. První stroje by se měly po městě rozmístit asi měsíc po schválení. Město nebude nést odpovědnost za škodu způsobenou provozem sdílených koloběžek.
Elektrokoloběžky byly naposledy v Hradci Králové v roce 2021, kdy byla také upravena vyhláška o místních poplatcích. Ta stanovila poplatek pro stanoviště sdílených dopravních prostředků na tři koruny za metr čtvereční za den. Předchozí provozovatelé, se kterými se město chystalo podepsat memorandum o spolupráci, od svého záměru nakonec ustoupili.
Před třemi lety bylo parkování elektrokoloběžek po městě velice různorodé.
Stání sdílených koloběžek v @hkcity poprvé za peníze!Nápor čeká Hradec zase v 3/2022.Pokud @vnitro potvrdí novou cenovou vyhlášku radnice,budou muset půjčovny za zábor plochy,za stání poprvé platit.3 Kč/m2/den.Bolt,který tu měl koloběžky zelené,odmítl poplatky komentovat.(2xMP) pic.twitter.com/yWmmA2sXDR
— Vlastimil Weiner (@VlastimilWeiner) January 20, 2022