Přidat na Seznam.cz



Přehledně: Nové hlavní nádraží v Hradci, co se změní?

26. května 2025 9:41. /Autor ~ REDAKCE / # 6 MIN. / AKTUALITY, PROJEKTY, ŽELEZNICE

Čtvrté nástupiště na královéhradeckém nádraží / Foto: SŽ

HRADEC KRÁLOVÉ – Zbouráním bývalé celnice v sousedství terminálu, vybydleného objektu, začala generální rekonstrukce železničního uzlu hlavního nádraží. V článku se podíváme na zásadní body modernizace celé stanice, která bude připravena na zdvoukolejnění tratí ze směrů Chlumec nad Cidlinou, Týniště nad Orlicí, Pardubice a Jaroměř. Jednokolejná trať zůstane pouze na Hořice.


Hlavním cílem stavby je zlepšení technického stavu a parametrů železniční stanice, zlepšení možností sestavy JŘ regionální a dálkové dopravy, efektivnější provoz nákladní železniční dopravy jako alternativní trasy pro I. tranzitní železniční koridor, zvýšení bezpečnosti železničního provozu a cestujících, zajištění bezbariérového přístupu pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace a minimalizace nákladů na provozování železniční dopravní cesty.


Bude rekonstruován a modernizován železniční svršek a spodek.


Pro zvýšení bezpečnosti cestujících budou přestavěna stávající nástupiště a podchody pro cestující, na nástupiště budou zřízeny eskalátory, bude vybudováno nové ostrovní nástupiště 8/11 + 9 + 10 včetně bezbariérového přístupu.


Budou zřízeny dva nové podchody pro pěší pod železniční tratí. Budou zrušeny tři stávající úrovňové přejezdy. V lokalitách s možným překročením hlukových limitů budou instalována opatření proti hluku.


Oproti současnému stavu je uvažováno s výrazným nárůstem rozsahu nákladní dopravy v ose Velký Osek – Hradec Králové hl. n. – Choceň, a to po dokončení modernizace tohoto ramene, s předpokladem k převedení významného počtu tranzitních vlaků nákladní dopravy z již v současné době kapacitně nevyhovujícího úseku I. tranzitního železničního koridoru.


Vzhledem ke značně omezeným prostorovým možnostem je v ŽST Hradec Králové hl. n. navrhována jedna kolej délky 790 m pro dlouhé nákladní vlaky. Předjízdné koleje pro nákladní vlaky délky 740 m budou zřízeny v souvisejících stavbách v ŽST Praskačka a v ŽST Hradec Králové-Slezské Předměstí.


Ve stanici Hradec Králové hl. n. je navržena přestavba a modernizace stávajících nástupišť a zřízení nového ostrovního nástupiště č. 8/11 + 9 + 10. Kolejiště bude respektovat zřízení nového nástupiště a novou polohu nástupišť 1/2, 3, 4/5, 6/7.


Budou zrušeny neprovozované vlečky HACAR a EMPLA. Na vlečce Nátěrové hmoty bude zřízeno stáčecí stanoviště náhradou za stávající rušené zdvoukolejněním, ve svršku bude zřízena záchytná kolejová vana.


Budou upravena zapojení provozovaných vleček vlečky ZVU, MTH, TSS a GJW, INPOZ a Nátěrové hmoty, ČD Opravna vozů a ČD Depo. Na vlečku ČD Opravna vozů bude zřízen druhý vjezd z nové koleje.


Na dobu realizace stavby a do doby nasazení ETCS bude nasazeno mobilní provizorní zabezpečovací zařízení s klasickým návěstěním s dostatečnou variabilitou na přechod mezi konfiguracemi kolejiště požadovanými řešením stavebních postupů.


Stávající přejezdy P4002 a P5210 ulice Na Důchodě budou zrušeny a nahrazeny podchodem pro pěší a cyklisty. Stávající přejezd P11205 v ulici Na Důchodě na vlečce TSS bude přestavěn dle směrové a výškové úpravy koleje vlečky. Stávající přejezd P4003 ulice U Fotochemy bude stavebně upraven na dvoukolejnou trať. Stávající přejezd P4004 ulice Kydlinovská bude také stavebně upraven na dvoukolejnou trať.


Stávající přejezd P5373 ulice Honkova bude stavebně upraven na nové směrové a výškové vedení koleje. Přejezd bude nově zabezpečen závorami.


Stávající přejezd P5211 ulice U Náhona, přechod pro pěší, bude zrušen. Bude nahrazen komunikací pro pěší a cyklisty souběžně s železniční tratí k přejezdu P5212 ulice Maxe Malého. Stávající přejezd P5212 ulice Maxe Malého bude stavebně upraven na nové směrové a výškové vedení tratě včetně výtažné koleje z areálu ČD Opravny vozů. Přejezd bude rovněž nově zabezpečen závorami.


Stávající lávka ZVU přes kolejiště bude zrušena a odstraněna, služební přístup do areálu ČD Depo bude prodlouženým příjezdovým podchodem.


Stávající oba podchody ve stanici Hradec Králové hl. n. budou vybourány vyjma schodišť do výpravní budovy a budou vybudovány nové podchody na požadovanou konfiguraci nástupišť a kolejiště. Příjezdový podchod bude prodloužen pro služební přístup do areálu ČD Depo. Odjezdový podchod bude prodloužen pod kolej č. 11 tak, aby umožnil budoucí prodloužení bez přerušení provozu na nástupišti 8/11 a v koleji č. 11.


Přístup na nástupiště z příjezdového podchodu bude schodišti a výtahy, z odjezdového podchodu schodišti a eskalátory. Budou přitom dodrženy také požadavky orgánu památkové péče.


Stávající zavazadlový podchod, poštovní tunel a uhelný tunel budou zrušeny bez náhrady.


Na silničním nadjezdu Koutníkova budou zřízeny zábrany proti dotyku, pokud ještě nebude v související stavbě ŘSD přestavěn.


V ŽST Hradec Králové hl. n. na jižním zhlaví směr Pardubice bude vybudován nový technologický objekt pro umístění technologie zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a silnoproudé technologie. Na jižním zhlaví bude vybudován nový útulek pro posunovače ČD náhradou za stávající rušený rozšířením kolejiště.


Ve stanici bude celkem 103 ks výhybek zajištěno elektrickým ohřevem a je navrženo též 20 elektricky ohřívaných výkolejek.


U jižního průčelí výpravní budovy za objektem České pošty jsou navrhovány dvě cyklověže, každá s kapacitou 118 jízdních kol. Obě cyklověže budou součástí železniční stavby. Cyklověže budou v majetku a správě Správy železnic.


Na severním zhlaví jsou navrhovány objekty dílen a garáží pro potřeby správy tratí SŽ. Bude vybudováno zastřešení stáčecího stanoviště firmy Nátěrové hmoty na vlečce Nátěrové hmoty v ulici Kydlinovská náhradou za stávající stanoviště rušené zdvoukolejněním železniční tratě.


Všechna nástupiště v ŽST Hradec Králové hl. n. budou z větší části zastřešena. Bude zachována stávající barevnost. Nová zastřešení nástupišť jsou navržena s odkazem na historický stav, s použitím jednosloupových a dvousloupových vlaštovek. Zastřešení je navrženo ze sendvičových prvků s krytým podhledem, do které jsou integrována kabelová vedení, osvětlení, reproduktory rozhlasu, kamerový systém.


Sloupy trakčního vedení jsou v zastřešené části nástupišť integrovány se sloupy zastřešení. Trakční vedení je do sloupů kotveno nad úrovní zastřešení.


Na nástupištích budou zřízeny nástavby výtahů z příjezdového podchodu v provedení ocel – sklo.


Orientační systém bude zahrnovat tabule s názvem ŽST, směry východu, označení sektorů a označení přístupů k nástupišti v podchodech a pro usnadnění orientace nevidomých a slabozrakých také hmatné štítky a orientační hlasové majáčky. Nepoužijí se tabule se směry jízdy.


Označení nástupišť bude z pohledu cestujících – od nástupiště u kolejí číslo 1 a 2 ve směru od výpravní budovy až po nástupiště u kolejí číslo 10 a 11. Rozdělena budou na sektory A až L.


Na nástupištích budou nově umístěny prvky vybavení nástupišť dle katalogu SŽ: lavičky, odpadkové koše na směsný odpad a odpadkové koše kombinované na separovaný odpad, informační vitríny, posypové nádoby. Na nástupištích budou umístěny reklamní CLV panely.


Na nástupišti 3 budou umístěna památkově chráněná pítka v upravených polohách.


Stávající trakční vedení bude demontováno. Bude vybudováno nové trakční vedení (stožáry se základy, trolejové vedení, zesilovací vedení) na nové kolejiště ve stanici. Napěťová soustava zůstává stejnosměrná 3 kV. Trakční vedení bude navrženo s požadovanou přípravou na konverzi na stejnosměrnou napájecí soustavu 25 kV 50 Hz, která bude realizovaná ve stavbě Pardubice – Jaroměř.


Atypické umístění trakčních stožárů je navrhováno na železničním mostě přes Gočárovu třídu, kde budou základy stožárů součástí nosné konstrukce mostu. V prostoru nástupišť budou trakční stožáry integrované do sloupů zastřešení.


Železniční most přes Gočárovu třídu (podjezd Gočárova) bude rozšířen na nové uspořádání kolejiště na mostě, včetně přechodu kabelové trasy, a na nové uspořádání Gočárovy třídy pod mostem. Gočárova třída bude rozšířena na tři jízdní pruhy s pásy pro pěší a cyklisty po obou stranách komunikace, bude též zahloubena k dosažení normové podjezdné výšky pod železničním mostem. Souběžně budou upraveny navazující zárubní zdi.


V podjezdu Gočárova a v navazujících úsecích tříd Gočárovy a Pražské bude upraveno stávající trakční trolejové vedení pro trolejbusy Dopravního podniku města Hradec Králové. Stávající vedení bude demontováno. Bude vybudováno nové trakční vedení, nové stožáry se základy. Budou využity i některé stávající stožáry a kotvení na budovách.


Bude upravena křižovatka Gočárovy třídy a ulice Zamenhofovy na přímé odbočení z Gočárovy třídy do OC Aupark ve směru od Kuklen. Bude upraven nájezd do areálů ZVU, přístupy do objektu Policie ČR a činžovního domu.


Je navržena úprava zpevněné plochy mezi parkovacím domem OC Aupark a areálem České pošty pro přístup na zpevněnou plochu mezi kolejištěm a objektem České pošty.


Je navrženo parkoviště SŽ částečně v místě demolovaného objektu celnice a skladiště a na přilehlém pozemku s kapacitou 273 stání pro osobní automobily. Parkoviště bude sloužit částečně pro potřeby SŽ (32 stání) a většinově pro cestující železniční dopravou v režimu P+R a K+R (241 stání).


Stávající osobní výtahy na nástupiště č. 1, 2, 3 v ŽST Hradec Králové hl. n. budou zrušeny, demontovány a odstraněny. Budou zřízeny nové výtahy z příjezdového podchodu na nástupiště 3, 4/5, 6/7, 8/11. Výtahy budou sloužit jako bezbariérový přístupu na nástupiště. Bude zřízen nový výtah na fasádě výpravní budovy v severní části v uzavřeném dvoře mezi 1.PP až 4.NP pro přístup osob do rekonstruovaných částí budovy.


Budou zřízeny nové eskalátory z odjezdového podchodu do výpravní budovy a na nástupiště 4/5, 6/7, 8/11. Na každém výstupu bude osazena dvojice eskalátorů o šířce jeden metr.


Pro lepší orientaci v číslování nástupišť (v budoucnu označení pro koleje) v budoucím (a současném) stavu připojujeme vysvětlivky: 1/2 (dnes 1. nástupiště JIH směr Pardubice), 3 (dnes 1. nástupiště před výpravní budovou), 4/5 (dnes 2. nástupiště), 6/7 (dnes 3. nástupiště), 8/9/10/11 (dnes neexistuje, toto bude nové 4. ostrovní nástupiště), budou zde dvě průjezdné koleje a další dvě kusé koleje na každém konci nástupiště.


Hlavní vlaková stanice v Hradci Králové by měla být dokončena v roce 2030 a po modernizace bude jako nová, finanční náročnost stavby přesahuje 12 miliard Kč.


    SLEDUJTE NÁS I NA INSTAGRAMU






    Facebook

    X

    Instagram

    Threads

    19 014

    3 074

    2 750

    492




    JIŽNÍ SPOJKA / VIZUALIZACE

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PROJEKTY VE VÝSTAVBĚ

    INFO O WEBU