Přidat na Seznam.cz



Dvoukolejka má podporu Hradce a Pardubic i obou krajů

6. června 2017 21:31. /Autor ~ REDAKCE / # 3 MIN. / AKTUALITY

Dvoukolejka v Opatovicích

Memorandum k realizaci projektu modernizace železniční trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi vstoupilo podpisem hejtmanů obou krajů i primátorů krajských měst v platnost. Cílem memoranda je především vyjádření podpory k urychlené realizaci dvoukolejného provozu daného železničního úseku, po kterém týdně projede až 42 tisíc cestujících.

„Královéhradecký kraj podporuje modernizaci a dokončení zdvoukolejnění celého úseku tratě, která bude nejenom pro obyvatele Královéhradeckého kraje znamenat zkrácení jízdní doby, díky zvýšení rychlosti, ale především zvýšení kapacity a efektivity provozu železniční dopravy,“ sdělil hejtman Královéhradeckého kraje Jiří Štěpán.

Memorandum postupně odsouhlasila zastupitelstva krajů u měst a poté kromě hejtmana Jiřího Štěpána stvrdil svým podpisem i hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, primátor města Hradce Králové Zdeněk Fink a primátor města Pardubic Martin Charvát.

Cílem memoranda je vyjádření podpory k urychlené realizaci investičního záměru Správy železniční dopravní cesty.

„Plánované zdvoukolejnění povede k větší stabilitě jízdního řádu, odstraní se jím křižování vlaků a vlakové soupravy budou navíc moci využívat celý svůj rychlostní potenciál. Na trati jsou nasazeny nejmodernější dynamické elektrické nízkopodlažní jednotky s maximální rychlostí 160 km/h. Této rychlosti však nemohou v celém úseku tratě nyní soupravy využívat,“ popsal Martin Červíček, první náměstek hejtmana pro dopravu.

I přestože většina tratě leží na území Pardubického kraje, je úsek Hradec Králové – Pardubice podle počtu přepravených cestujících nejsilnějším traťovým úsekem v Královéhradeckém kraji. Trať napojuje krajské město Hradec Králové na první tranzitní koridor. V pracovní den dosahují denní průměry přes 6,5 tisíc, o víkendech pak přes 5 tisíc přepravených cestujících. Celkem se tedy za týden v tomto úseku přepraví zhruba 42,5 tisíce cestujících. To je skoro jako polovina obyvatel města.

O zdvoukolejnění železniční trati se začalo uvažovat už odhadem ve třicátých letech minulého století. Záměr dvou kolejí na trati 031 je zakotven i v platném Územním plánu Hradce Králové, který byl schválen roku 2000.

„Význam projektu si vedení města velmi dobře uvědomuje. Jedná se o jedinečnou příležitost, díky které může Hradec Králové získat tolik potřebné železniční napojení na národní i mezinárodní železniční koridory, a tím zlepšit svou pozici v rámci České republiky,“ řekl po schválení Zastupitelstvem města Hradec Králové Jindřich Vedlich, náměstek primátora pro rozvoj města.

Podle kategorizace železničních tratí Královéhradeckého kraje je trať v úseku Hradec Králové – Pardubice páteřní železniční tratí první kategorie. V tomto úseku je v pracovní dny provozováno 37 párů vlaků, obdobný počet je provozován i o víkendu. Královéhradecký a Pardubický kraj objednává v tomto úseku vlaky kategorie „osobní“ a „spěšný“, Ministerstvo dopravy objednává vlaky kategorie „rychlík“.

Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi byla zprovozněna v roce 1857. Od roku 1965, kdy byla trať elektrifikována, na ní ale nebyl proveden žádný významnější konstrukční zásah. Dopravní kapacita stávající železniční tratě je tudíž vyčerpána a jednotlivé prvky jsou na hranici životnosti.

Bohužel má tato trať i jeden smutný primát. V pondělí 14. listopadu 1960 se zde stala nejtragičtější nehoda v dějinách české železniční dopravy. Zhruba 1,5 kilometru od stanice Stéblová směrem na Pardubice, se čelně srazil osobní vlak 608 (Liberec – Pardubice) s osobním vlakem 653 (Pardubice – Hradec Králové). Následky srážky ještě zhoršil požár, který vypukl poté, co žhavé uhlí vysypané z topeniště parní lokomotivy vlaku 608 zapálilo naftu unikající z motorového vozu, který vedl vlak 653. Celkem si toto neštěstí vyžádalo 118 mrtvých a 110 zraněných.

Zdvoukolejnění trati by mělo také podobným tragickým událostem předejít a problematické křižování vlaků by se mělo stát už minulostí, každý vlak v každém směru, bude mít svoji vlastní kolej.

Více o tomto tématu na: Dvoukolejka Hradec Králové – Pardubice


    SLEDUJTE NÁS I NA INSTAGRAMU