HK, JIHLAVA – Dostat se z Hradce Králové směrem na jih na Vysočinu a třeba i České Budějovice, znamená vesměs jet přes vytížené silnice I. třídy a protkávat se mnoha městy i vesnicemi. V budoucnu by mohla dle plánu Ministerstva dopravy ČR na rozvoj dálniční sítě po roce 2050, vzniknout tímto směrem nová dálnice D38, která by spojila Hradec Králové s Jihlavou.
Cílem plánu je lepší propojení krajských měst a odlehčení dopravní zátěže v aglomeracích, jako jsou Praha a Brno.
Dálnice D38 by měla podle hrubého návrhu ŘSD vést z Jihlavy přes Havlíčkův Brod, Čáslav, Chvaletice a napojit se u Chlumce nad Cidlinou na hradeckou D11, čímž by se vytvořilo nové severojižní spojení mezi Vysočinou a východními Čechami. Tato trasa by zároveň nabídla alternativu k přetížené dálnici D1 a silnic I/38 či I/37.
Projekt D38 je zatím ve fázi dlouhodobého plánování a jeho realizace se očekává po roce 2050. Podle schválené studie by mělo být v rámci tohoto plánu postaveno přibližně 540 km nových dálnic, včetně dalších tras jako D19 (Domašov–Prostějov), D20 (Plzeň–Písek–Jihlava) a D99 (Středočeský okruh).
V současnosti se projekt nachází ve fázi strategického plánování, bez konkrétního harmonogramu výstavby. Jeho realizace bude záviset na budoucích investicích a prioritách státu v oblasti dopravní infrastruktury. Zvažovaná dálnice D38 a její trasa však není zatím jednoznačně zakotvena, jedná se pouze o pravděpodobný koridor – D37/38 Jihlava (D1) – Chlumec/C. (D11) / Pardubice (D35) o délce trasy cca 85 kilometrů, který by měl vyřešit severojižní propojení.
V rámci Královéhradeckého kraje jsou prověřovány ještě dva jiné koridory na zlepšení spojení, jde o modernizovanou trasu I/16 Mladá Boleslav – Jičín o délce 35 km a novou silnici I/81 na trase Předměřice/L./Hr. Králové (D11) – Vamberk o délce 45 km. Obojí v mapě vyznačeno fialovou barvou, koridor D38 je vyznačen modře.
ZAMLOUVALA BY SE VÁM DÁLNICE OD HRADCE JIŽNÍM SMĚREM?