..

Tranzitní koridor Velký Osek / HK / Choceň

2020-2026

Důležitá železniční stavba, která by měla odlehčit hlavnímu koridoru a zlepšit spojení Hradce Králové

Nákladní vlak na koridoru

SEVERNÍ KORIDOR

ZKRATKA / KANÍNSKÁ SPOJKA

TRAŤ. RYCHLOST / 160 KM/H

MOŽNÉ ZMĚNY U ZASTÁVEK / 6x

CHOŤOVICE
(MOŽNÝ ZÁNIK)

PLCHŮVKY, ÚJEZD U CHOCNĚ
(MOŽNÉ SLOUČENÍ DO JEDNÉ)

ZAST. NEPASICE
(VÝHLED)

ČERMNÁ N. ORL. ZAST.
(VÝHLED)

OBĚDOVICE
(VÝHLED)

ŽEHUŇ
(VÝHLED)

FOTOGALERIE

SCHÉMA KORIDORU



INFO

Cena výstavby: cca. 18 mld. Kč a více

Odhad začátku výstavby: 2022

Dokončení celé trati: 2028

Budoucí rychlost trati: 160 km/h

Etapy výstavby: VOS-CHL, CHL-HKR, HKR-TYN, TYN-CHO

Investor: Správa železniční dopravní cesty (SŽDC)

AKTUÁLNĚ

Koridor z Hradce do Týniště. Slezské bude jako nové



HODNOCENÍ

Miniaplikace

ANKETA

Miniaplikace

PODOBNÉ STAVBY

DVOUKOLEJKA HRADEC KRÁLOVÉ ~ PARDUBICE

VYSOKORYCHLOSTNÍ TRAŤ PŘES HR. KRÁLOVÉ

STAV PROJEKTU

Stavba se projektuje a žádá se o posouzení EIA

RegioJet / Foto: Student Agency

POPIS

Ve strategii Ministerstva dopravy je v plánu vybudování druhé koleje v úseku Velký Osek – Hradec Králové – Choceň. Koridor by měl být určen především pro nákladní vlakovou dopravu, která se jen obtížně dokáže vtěsnat mezi osobní vlaky na hlavním koridoru přes Pardubice.

„Mezi hlavní priority patří zdvoukolejnění tratě Velký Osek – HK – Choceň včetně realizace mimoúrovňové Kanínské spojky. Projekt pomůže řešit kapacitní problém na přetíženém úseku Kolín – Choceň,“ uvádí koncepce Ministerstva dopravy.

Byla schválena studie proveditelnosti stavby dvoukolejky a tvoří se projektování celé trati v jednotlivých úsecích. V souvislosti se zvýšením železničního provozu přes Hradec, dojde k výstavbě čtvrtého nástupiště na hlavním nádraží (tato investice ale bude v rámci dvoukolejky do Pardubic). České dráhy chtějí v rámci rekonstrukce hlavního nádraží modernizovat také železniční depo.

I když bude úloha trati především pro nákladní expresní dopravu, je pravděpodobné, že o nové spojení projeví díky druhé koleji a rychlosti, zájem i osobní dálková doprava, ať už národního dopravce, tak i soukromých dopravců. Bude tak možný dálkový provoz expresů z Prahy přes Hradec směr Brno či Ostravu až na Slovensko.

Pro dopravce by mohla být zajímavá trasa ve spojení například: Praha hl. n. – Nymburk hl. n. – Poděbrady – Hradec Králové hl. n. – Česká Třebová – (Brno hl. n.) Olomouc hl. n. – Ostrava-Svinov – Ostrava hl. n. – (Žilina hl. s.)

Důležitá bude výstavba i pro kvasinskou průmyslovou zónu, ze které pendluje denně několik jednotek až dvacítka nákladních vlaků s automobily. Ty na jednokolejné trati musí často čekat mezi odjezdy osobních vlaků. Celý provoz osobní i nákladní dopravy by se tak nesmírně zrychlil a zkvalitnil, a to po celé délce úseku.

Již dnes využívají jednokolejnou trať i jednotlivé nákladní expresní vlaky s kontejnery, trať také funguje jako záložní trasa pro hlavní koridor.

Trať přes Hradec Králové se ve strategii ukazuje jako primární tah nákladní železniční dopravy mezi Moravou a Čechy. Ten pokračuje podél břehu Labe až do Německa.

Mapa strategie železniční dopravy z dokumentu MD

ČLÁNKY

03/2018 Koridor z Hradce do Týniště


    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PRÁVĚ SE STAVÍ