..

Severní koridor Velký Osek ~ HK ~ Choceň

2025

Důležitá železniční stavba, která by měla odlehčit hlavnímu koridoru

Nákladní vlak na koridoru

SEVERNÍ KORIDOR

ZKRÁCENÍ / KANÍNSKÁ SPOJKA

TRAŤ. RYCHLOST / 120-160 KM/H

MOŽNÉ ZMĚNY U ZASTÁVEK / 7x

CHOŤOVICE
(NÍZKÝ PROVOZ, DOSTUPNOST)
(MOŽNÝ ZÁNIK)

PLCHŮVKY, ÚJEZD U CHOCNĚ
(MOŽNÉ SLOUČENÍ DO JEDNÉ)

NEPASICE
(MOŽNÉ VYBUDOVÁNÍ ZASTÁVKY)

HR. KRÁLOVÉ – PODHŮŘÍ
(MOŽNÉ VYBUDOVÁNÍ ZASTÁVKY)

ČERMNÁ N. ORL. ZAST.
(MOŽNÉ VYBUDOVÁNÍ ZASTÁVKY)

OBĚDOVICE
(MOŽNÉ VYBUDOVÁNÍ ZASTÁVKY)

ŽEHUŇ
(MOŽNÉ VYBUDOVÁNÍ ZASTÁVKY)

PODOBNÉ STAVBY

DVOUKOLEJKA HK ~ PCE

SCHÉMA KORIDORU

INFO

Cena výstavby: neodhadnuta (několik mld. Kč)

Odhad začátku výstavby: 2020

Dokončení celé trati: 2026-28

Budoucí rychlost trati: 120-160 km/h

Investor: Správa železniční dopravní cesty (SŽDC)



HODNOCENÍ

Miniaplikace

STAV PROJEKTU

Byla zpracována studie proveditelnosti, nyní se stavba projektuje

RegioJet / Foto: Student Agency

POPIS

Ve strategii Ministerstva dopravy je v plánu vybudování druhé koleje v úseku Velký Osek – Hradec Králové – Choceň. Koridor by měl být určen především pro nákladní vlakovou dopravu, která se jen obtížně dokáže vtěsnat mezi osobní vlaky na hlavním koridoru přes Pardubice.

„Mezi hlavní priority patří zdvoukolejnění tratě Velký Osek – HK – Choceň včetně realizace mimoúrovňové Kanínské spojky. Projekt pomůže řešit kapacitní problém na přetíženém úseku Kolín – Choceň,“ uvádí koncepce Ministerstva dopravy.

Byla zpracována studie proveditelnosti stavby dvoukolejky (říjen 2017) a následně bude vytvořeno projektování celé trati v jednotlivých úsecích. V souvislosti se zvýšením železničního provozu přes Hradec, dojde k výstavbě čtvrtého nástupiště na hlavním nádraží (tato investice ale bude v rámci dvoukolejky do Pardubic).

I když bude úloha trati především pro nákladní expresní dopravu, je pravděpodobné, že o nové spojení projeví díky druhé koleji a rychlosti, zájem i osobní dálková doprava, ať už národního dopravce, tak i soukromých dopravců. Je tak možný dálkový provoz expresů z Prahy přes Hradec směr Brno či Ostrava (Slovensko).

Důležitá bude výstavba i pro kvasinskou průmyslovou zónu, ze které pendluje denně několik jednotek až dvacítka nákladních vlaků s automobily. Ty na jednokolejné trati musí často čekat mezi odjezdy osobních vlaků. Celý provoz osobní i nákladní dopravy by se tak nesmírně zrychlil a zkvalitnil, a to po celé délce úseku.

Trať přes Hradec Králové se ve strategii ukazuje jako primární tah nákladní železniční dopravy mezi Moravou a Čechy. Ten pokračuje podél břehu Labe až do Německa.

Mapa strategie železniční dopravy z dokumentu MD


    NOVINKY NA WEBU

    NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

    PRÁVĚ SE STAVÍ