Přidat na Seznam.cz



Tranzitní koridor Velký Osek / HK / Choceň

2026~2030

Železniční stavba, která by měla odlehčit hlavnímu koridoru a zlepšit spojení Hradce Králové

Nákladní vlak na koridoru

ETAPY KORIDORU

I. ETAPA

VELKÝ OSEK – CHLUMEC N/C

Realizace: 2025-2028

II. ETAPA

CHLUMEC N/C – HRADEC KRÁLOVÉ

Realizace: 2026-2028

III. ETAPA (nejdále v přípravě)

HRADEC KRÁLOVÉ – TÝNIŠTĚ N/O

Realizace: 2026-2028

IV. ETAPA

TÝNIŠTĚ N/O – CHOCEŇ

Realizace: 2027-2030

SEVERNÍ KORIDOR

ZKRATKA – LIBICKÁ SPOJKA

TRAŤ. RYCHLOST – 120-160 KM/H

MOŽNÉ ZMĚNY U ZASTÁVEK – 5x

ČERMNÁ N. ORL. ZAST.
(VÝHLED)

OBĚDOVICE
(VÝHLED)

ŽEHUŇ
(VÝHLED)

PLCHŮVKY, ÚJEZD U CHOCNĚ
(MOŽNÉ SLOUČENÍ DO JEDNÉ)

ALTERNATIVY VEDENÍ

ŽEHUŇSKÁ PŘELOŽKA TRATĚ

PETROVICKÁ SPOJKA

FOTOGALERIE

SCHÉMA KORIDORU



INFO

Cena výstavby: cca 15 mld. Kč

Realizace stavby: 2026-2030

Budoucí rychlost trati: 160 km/h (120 km/h úsek TYN-CHO)

Etapy výstavby: VOS-CHL, CHL-HKR, HKR-TYN, TYN-CHO

Novinky v dopravě: Přímé expresy HK-Praha

Investor: Správa železnic (SŽ)

AKTUÁLNĚ

Koridor z Hradce do Týniště. Slezské bude jako nové



HODNOCENÍ

Již jsi hlasoval(a)!

ANKETA

PODOBNÉ STAVBY

DVOUKOLEJKA HRADEC KRÁLOVÉ ~ PARDUBICE

VYSOKORYCHLOSTNÍ TRAŤ PŘES HR. KRÁLOVÉ

STAV PROJEKTU

Stavba se projektuje a žádá se o posouzení EIA

RegioJet / Foto: Student Agency

POPIS

Ve strategii Ministerstva dopravy je v plánu vybudování druhé koleje v úseku Velký Osek – Hradec Králové – Choceň. Koridor by měl být určen především pro nákladní vlakovou dopravu, která se jen obtížně dokáže vtěsnat mezi osobní vlaky na hlavním koridoru přes Pardubice.

„Mezi hlavní priority patří zdvoukolejnění tratě Velký Osek – HK – Choceň včetně realizace mimoúrovňové Kanínské spojky. Projekt pomůže řešit kapacitní problém na přetíženém úseku Kolín – Choceň,“ uvádí koncepce Ministerstva dopravy.

Byla schválena studie proveditelnosti stavby dvoukolejky a tvoří se projektování celé trati v jednotlivých úsecích. V souvislosti se zvýšením železničního provozu přes Hradec, dojde k výstavbě čtvrtého nástupiště na hlavním nádraží (tato investice ale bude v rámci dvoukolejky do Pardubic). České dráhy chtějí v rámci rekonstrukce hlavního nádraží modernizovat také železniční depo.

I když bude úloha trati především pro nákladní expresní dopravu, je pravděpodobné, že o nové spojení projeví díky druhé koleji a rychlosti, zájem i osobní dálková doprava, ať už národního dopravce, tak i soukromých dopravců. Bude tak možný dálkový provoz expresů z Prahy přes Hradec směr Brno či Ostravu až na Slovensko.

Pro dopravce by mohla být zajímavá trasa ve spojení například: Praha hl. n. – Nymburk hl. n. – Poděbrady – Hradec Králové hl. n. – Česká Třebová – (Brno hl. n.) Olomouc hl. n. – Ostrava-Svinov – Ostrava hl. n. – (Žilina hl. s.)

Důležitá bude výstavba i pro kvasinskou průmyslovou zónu, ze které pendluje denně několik jednotek až dvacítka nákladních vlaků s automobily. Ty na jednokolejné trati musí často čekat mezi odjezdy osobních vlaků. Celý provoz osobní i nákladní dopravy by se tak nesmírně zrychlil a zkvalitnil, a to po celé délce úseku.

Již dnes využívají jednokolejnou trať i jednotlivé nákladní expresní vlaky s kontejnery, trať také funguje jako záložní trasa pro hlavní koridor.

Trať přes Hradec Králové se ve strategii ukazuje jako primární tah nákladní železniční dopravy mezi Moravou a Čechy. Ten pokračuje podél břehu Labe až do Německa.

Mapa strategie železniční dopravy z dokumentu MD

ČLÁNKY

11/2018 Dvě koleje přes Slezské Předměstí. Co se změní?

10/2018 Dvoukolejka přes Hradec. Do Chocně až 140 km/h

03/2018 Koridor z Hradce do Týniště