POPIS
Nová koncepce studie rekonstrukce Velkého náměstí v historickém centru Hradce Králové přináší nové pohledy na celkovou proměnu tohoto místa – mezi novinky mají patřit sdílená zóna pro chodce, cyklisty i automobily, zeleň, nové osvětlení či zázemí pro konání akcí.
„Hlavní myšlenkou je vrátit náměstí lidem. Chceme proměnit toto historické místo, aby odpovídalo potřebám a očekáváním současných a budoucích generací. S důrazem na inovace a společný prostor pro setkávání chceme vytvořit dynamické, přívětivé a živé centrum města. To, co náměstí činí jedinečným, je jeho potenciál spojit historii s moderními principy a v tomto duchu jsme přistoupili k přepracování konceptu“ vysvětluje náměstek primátorky pro oblast městských investic Lukáš Řádek.
Provoz celého území je navržen v režimu sdílené zóny s omezenou rychlostí vozidel a možností parkování pouze na vyhrazených místech.
„Sdílená zóna je druh dopravního režimu, ve kterém není upřednostněna žádná forma dopravy. Chodci, cyklisté i automobily jsou si rovni. Vznikne tak otevřený prostor a příjemná zóna pro návštěvníky Velkého náměstí. V návrhu je kladen důraz na bezbariérovost celé plochy náměstí, vše se odehrává tak, jak to bylo historicky, celé náměstí bylo jednotnou vydlážděnou plochou,“ doplňuje další z autorů nového konceptu studie architekt Jiří Krejčík.
Předzahrádky restaurací jsou v novém konceptu znázorněny přímo na ulici, umožní to i nová dlažba, která nebude ze žulových kostek, ale z řezané dlažby, která je pro chodce a chození daleko přívětivější než žulová dlažba.
Koncept se také intenzivně zabývá řešením parkování na Velkém náměstí. V současnosti je zde k dispozici 230 parkovacích míst. V původní studii bylo počítáno s pouze 60 parkovacími místy, tato nová studie se ve svém návrhu snaží jejich počet o něco málo navýšit, přibližně na 65.
„Náhrada parkovacích míst se postupně odehrávala již v minulých letech výstavbou parkovacích domů v Regiocentru Nový pivovar a v Gayerových kasárnách, kde jsou stále volné parkovací kapacity. Další parkovací místa v historickém centru navrhujeme v Komenského ulici, kde by mělo dojít ke změně profilu ulice a vybudování zhruba 90 kolmých parkovacích míst navíc,“ dodává architekt Jaromír Chmelík.
Plánované úpravy okolních ulic počítají s tím, že nově bude obousměrná Mýtská ulice, také celé náměstí a v ulici V Kopečku bude sdílená zóna.